Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Motorn spikar lite ibland när man kör på hög växel och trycker ned gasen. Har rengjort gasspjället för ca 1000 mil sedan och sedan kört några 100 mil efter rengöringen utan en enda spikning. Alltid kört 95 oktan, kollat felkoder, visar inget.
Någon som har erfarenhet/vet vad som kan fela?
Har snart gått 15000mil och bytt stift vid 11000 mil, ska snart göra 15000mil service.
av *pettson*
Vanligaste anledningen till spikningar på en modern bil är att det sitter fel tändstift i. Bilen är *intelligent* nog att ställa ned tändningen så gott det går när den hör en spikning, vilket sker ljusår före det att örat hör någonting. MEN.. ett för varmt tändstift gör att motorn inte fixar det hur den än försöker. :wink:
av Kena
Hej!
Bilen är servad på Volvoverkstad vid 11000mil, stiften byttes då. Har sedan kört ca 3500mil utan problem. Den enda skillnaden är att jag sista halvåret börjat "Ecodriva" skulle det kunna ha någon okänd påverkan på någonting, dvs köra på lägre motorvarv samt motorbromsa och alltid använda cruisen. Gjorde även det på prov med husvagn i somras och det var då den började.
Tycker ivf. det skulle vara konstigt om det vore stiften, för jag upplever det som den spikar oftare när jag kör med husvagn.
av Kena
Fick rådet att tanka 98 oktan +några procent etanol, funkar inte det pröva byta knacksensor ev.
av *pettson*
Kena skrev:Fick rådet att tanka 98 oktan +några procent etanol, funkar inte det pröva byta knacksensor ev.
Isåfall kan du likagärna plocka bort minuspolen över natten och låta bilen lära om sej. Bilen är konstruerad för 95 oktan.
av Kena
Jaha då var det dags för spikpaketet igen...eller vette tusan om det är att den spikar, låter som det fast tystare. Verkar ha börjat igen nu då det blivit varmare ute. Tankade 98 igår och kört några mil och nu är det tyst...wtf?

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]