Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Vad är det för skillnad på motorerna 2.4T och 2.5T? Alltså turbo, spridare osv.?
av Tomisco
Har ingen koll på de tekniska skillnaderna som spridare, laddtryck osv men kan ändå konstatera att den upplevda skillnaden mellan motorerna är enorm. Ökningen i vridmoment känns verkligen, speciellt vid låga varv.
Borde starta en ny tråd på ett tidigare tema "2,5T- vilken underbar husvagnsdragare" :)
av Jonnybcool
Hehe okey... Jo jag ska ju byta upp mig till en V70N framöver och jag har bara provkört en 2.5T än så länge och den gick förvånansvärt bra faktiskt. Ska åka och provköra en 2.4T imorgon kanske för att känna skillnaden tänkte jag.
Användarvisningsbild
av lars2172
Hej .. 2.4t har en mindre turbo td0413t allså en lättrycksturbo .
2.5t har en lite störe turbo td0414t .fullturbo
spridarna tror jag är samma bosh bruna 334cc/min 3.8 bar.
Skillnaden tycker jag är stor mellan motorerna Men är ju beroende på ditt syfte men bilen.
Men o andra sidan en 2.4t med ett chip i tycker jag rör på sig bra mycket mer en 2.5t orginal ./mvh lars
Senast redigerad av 1 lars2172, redigerad totalt 0 gånger.
av Jonnybcool
lars2172 skrev:Hej .. 2.4t har en mindre turbo td0413t allså en lättrycksturbo .
2.5t har en lite störe turbo td0414t
spridarna tror jag är samma bosh bruna 334cc/min 3.8 bar.
Skillnaden tycker jag är stor mellan motorerna Men är ju beroende på ditt syfte men bilen.
Men o andra sidan en 2.4t med ett chip i tycker jag rör på sig bra mycket mer en 2.5t orginal ./mvh lars
Okey det är inte mycket skillnad på dem alltså. Syftet med bilen är väl att jag vill ha en inte allt för trött familjebil. Har haft en V70r 98:a med steg 3 och visst va de kul men inte lika kul när det skulle tankas. Så vill ha nått som går hyfsat bra och snålt. Nu kan man väl inte säga att en V70 är nån bränslesnålbil men om man jämför med den andra jag hade. Steg 1 chip ligger väl i planen vare sig det blir en 2.4T eller 2.5T. En T5 skulle väl också vara trevligt att ha men har inte hittat nån som fallit mig i smaken och det finns betydligt fler 2.4T/2.5T som gör de.
Användarvisningsbild
av Charmed
jag har nu en 2.5 T -04 och ligger man i ca 110-120 på vanlig motorväg.. då ligger den runt 0.8 . Blandad körning 0.95-0.98. och ren stads körning 1.0-1.2 beror lite på kör teknik.

Drog en enkel axlig husvagn på 1500kg samt takbox och full lastad bil 2 vuxna och ett barn. + varor från Ullared :P nyligen mellan 90-95 km/h och då låg den på 1.4 l/mil

MEN så underbar husvagns dragare.. huga.. ligga i 90 och köra om en bil som kör 80.. växla ner är onödigt.. bara att vara lite tyngre på foten.. såååå skönt..
av Tomisco
Kan bara hålla med Charmed till 100%. Vi har en 2,5T med automat och bränsleförbrukningen ligger ungefär på samma. Vi har också dragit husvagn en del i sommar och klarat oss på 1,2 l/mil (vår vagn är dock lite lättare).
Bara att koppla in farthållaren på 90 och luta sig tillbaka. Automatlådan lägger sig på 5:an och växlar bara ner vid lite större backar. Och om man måste göra en omkörning :lol: Bara att gasa lite och så vips, uppe i 120 direkt.
av Jonnybcool
Satt och jämförde en V70 2.4T Business plus 03:a 16900 mil med en V70 2.5T Business plus 04:a 16600 mil på bilpriser.se och enligt den värderingen är 2.5T värderad till lite drygt 10000 kr mindre än 2.4T. Hur kan de vara så? Bilarna är i stort sett identiska va de gäller utrustning och miltal och jag valde samma "punkter" vid värderingen.
av Tomisco
Låter helskumt. Tror inte en bilhandlare resonerar på samma sätt. Jag har även hört att man lyckats få bukt med en del av framvagnsproblemen efter -04. Andra skillnader är:
* Ny modell på backspeglar
* Ny modell på bakrutetorkare
Det finns säkert fler små detaljer som kan skilja. Det brukar ju vara så att det tar några år att bygga bort barnsjukdomarna. Jag skulle tveklöst satsa på 2,5T -04. Lycka till.
av Jonnybcool
Tomisco skrev:Låter helskumt. Tror inte en bilhandlare resonerar på samma sätt. Jag har även hört att man lyckats få bukt med en del av framvagnsproblemen efter -04. Andra skillnader är:
* Ny modell på backspeglar
* Ny modell på bakrutetorkare
Det finns säkert fler små detaljer som kan skilja. Det brukar ju vara så att det tar några år att bygga bort barnsjukdomarna. Jag skulle tveklöst satsa på 2,5T -04. Lycka till.
Ja det låter ju märkligt... Kom väl kromringar runt mätarna samt KIR nyckel 04:a också tror jag. Båda bilarna ligger ju en bit över vad man "bör" ge för dem. Kan man pruta på begagnade bilar på en bilfirma? Eller är det precis menlöst.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]