Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toker36
Som rubriken säger så har jag upptäckt ett konstigt läte när jag startat bilen med acc på.
Det knäpper till i motorrummet låter som om det kommer ifrån drivremmen. när det knäpper till så ändras också motorvarvet, sen så knäpper det av för att återigen knäppa på. Har aldrig hört dett ljud förut men försvinner när jag stänger av ac. (det knäpper till ganska högt)

Någon som har samma fenomen på sin bil? ( Kanske ska vara så)

Mvh Luis
av PDK
Det är magnetkopplingen till ac-kompressorn. Kompressorn hittar du under generatorn.
Om du har igång bilen och ac:n, så öppna huven o titta. Så vet du vad det är som knäpper.
Drivremmen driver den, du är inne på rätt spår. :-)-)

Sen när du sett magnetkopplingen och hur den slår till o från, kan du ta bladmått och mäta spelet
mellan kopplingsplattan och remrullen. Skall vara 0,3-0,4mm. Hade själv 1,1mm, kopplingen knäppte och slirade,
hade kyla i tip minuter sen avtog det. O precis fyllt på systemet.
av toker36
var nog inte så bra att bända med ett koben på skivan när vi skulle byta drivrem detta fenomen uppkom efter det :(
(ska iväg å skälla på polaren) :) men det gick fan inte att få upp remspännaren.
av toker36
PDK skrev:Det är magnetkopplingen till ac-kompressorn. Kompressorn hittar du under generatorn.
Om du har igång bilen och ac:n, så öppna huven o titta. Så vet du vad det är som knäpper.
Drivremmen driver den, du är inne på rätt spår. :-)-)

Sen när du sett magnetkopplingen och hur den slår till o från, kan du ta bladmått och mäta spelet
mellan kopplingsplattan och remrullen. Skall vara 0,3-0,4mm. Hade själv 1,1mm, kopplingen knäppte och slirade,
hade kyla i tip minuter sen avtog det. O precis fyllt på systemet.
Ok men för att en som jag ska förstå :)
Om allt funkar så ska det inte knäppa?
Eller knäpper det iaf? ska kanske knäppa när den slår till åfrån men inte var 10:e sek
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]