Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hur lång tid lägger du på en vanlig biltvätt vintertid?

0-15 min
3
3%
15-30 min
10
11%
30-45 min
21
23%
45-60 min
33
37%
60-90 min
19
21%
Längre tid.
4
4%
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När det är OK GDS som gäller så är det den här ordningen,
  • Spola av bilen
  • Avfettning
  • Högtryck
  • Schamponering med svamp
  • Högtryck
  • Spola av gummimattor med högtryck
  • Fälgtvätt
  • Invändig städning medans mattorna torkar ((Ibland dammsugning)Vinylglans 8) , fönsterputs osv.)
  • Torkning
  • Betalning
Användarvisningsbild
av Funk
XC90_Executive skrev:Men då biter inte avfettningen lika bra sen ju...
Pratar vi alkalie så går det ganska bra ändå, kanske att man får späda den en aning mindre. Rena kallavfettningar blir verkningslösa, medan emulsioner och alkoholburna fungerar som alkalierna.
Det är klart att ju torrare bilen är desto bättre, men för enstaka fläckar och områden så går det utmärkt... framförallt om bilen fått rinna av någon minut innan man lägger på. Och eftersom bilen är avspolad så kan man svampa lätt på de områden som behövs.

/Thomas
Körde en pärlemovit XC90 Executive innan S80in. Där testade jag lite olika metoder. Om man spolade av den med högtryck och sedan la på petroliumbaserad avfettning så hände det i princip ingenting alls. Alkalie blir lite bättre, men jag ser faktiskt ingen anledning att spola bilen först.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Spola bort snö, slask, sand osv.. Sen kör jag med "Grön" Avfettning OKQ8 bioavfettning tycker det fungerar bra men kanske inte bäst
Användarvisningsbild
av Tomas88
XC90_Executive skrev:Alkalie blir lite bättre, men jag ser faktiskt ingen anledning att spola bilen först.
Anledningen är att jag vill slippa att spraya ner hela bilen med avfettning (som tar på lackskyddet) i onödan.
Naturligtvis förstår jag att avfettningen får sämre verkan då den späs ut men den kallavfettning jag använt blir inte verkningslös.
Ofta så brukar jag använda avfettningsmedel efter att jag gått över den med svamp om jag ser något som inte går bort med bara bilschampo.
Avfettning på en microfiberduk tar det mesta.

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]