Hej, skapade ett konto här för att jag eventuellt ska köpa en S40 (1,8 SE, 115 hk, tillverkad 03/1999) som jag har möjlighet att testa ordentligt innan jag bestämmer mig. Den gör ett rytmiskt oljud från hjulen, och i den här tråden tar ni upp återkommande problem med bromsskivorna.
Symtombeskrivning: Ljudets frekvens ökar med hastigheten, det är inte särskilt starkt, men närvarande oavsett om växeln är i eller inte, och ändras inte avsevärt i kurvor. Bromsarna har bra och jämnt grepp.
Bilen har stått still i ett par veckor (max en månad) innan jag fick låna den. I början kärvade bromsarna något, men efter en kraftig provbromsning är det borta. Återstår det där ljudet. Kan det ändå vara ett tecken på att bromsskivorna är på väg att ta slut? Andra idéer: Hjullager? Eller att det rentav bara är bullriga däck som sitter på? (Semperit Speed-Life, ca 5 mm profil kvar).
Bilen är i övrigt i väldigt bra skick, jag känner ägaren som har kört den alla 23 000 mil och alltid servat den på Volvoverkstad. Jag vet att det blir dags för kamremsbyte vid 24 000. Priset är rätt. Är som sagt bara lite tveksam för det där ljudet, och att bilen rent allmänt upplevs bullrig.
Jag ska försöka vara med på det här forumet lite då och då ifall jag köper bilen, så att det här inte bara blir en sådan korttidspåhälsning med 1 inlägg och hej då

Annars har sambon en 850 GLT från -96 som säkert kan bli föremål för diskussion här ibland. S40:n tänker vi skaffa som extra vinterbil.
Martin