Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjoerno
Hej.

Jag har haft problem med att få bra kylning från AC:n under varma sommardagar ett tag på min 855 -95. Jag har antagit att kompressorn behöver en omschimsning.

Men jag har upptäckt att om man sätter bägge klimatzonerna på 20 grader samt fläktreglaget på nästan max (ca en centimeter från max) så fungerar kylningen perfekt. Jag har precis kört 20 mil i riktig sommar värme utan att kylan har lagt av. Om man sänker fläkthastigheten slutar AC:n att kyla efter några minuter. Genom att stänga av AC:n, vänta en stund samt ställa in de "rätt" fläkthastighet kan man få igång den igen.

Är det någon som känner igen detta beteendet? ECC:n ger inga "fel blink" vid start.
av xlarge
Ett tips!:
Kolla att elfläckten framför kylaren/kondensorn fungerar och även att kondensorn ej är igensatt av smuts.

Det kan även vara så att det börjar bli lite dåligt med "Gas" i systemet, som gör att förångaren(sitter inne i bilen) fryser igen. (Bildas is som förhindrar att luften kyls och orsakar för lågt tryck på sugsidan, frostskydd/undertrycksskydd löser ut!)

Andra fel upptäcker man endast genom att koppla på ett manometerställ och kontrollera trycken under drift..

Xlarge
av bjoerno
Jag fyllde på gas förra sommaren, då var det enligt kylteknikern lågt tryck. Dock blev det ingen förbättring med påfylld gas. Elfläkten går när AC:n fungerar men går inte igång när AC:n slutat fungerar.
av xlarge
Utan att ha möjligheten( vet ej var du "bor") att koppla på manometerställ är det, för mig, omöjligt att hjälpa dig!
Kan vara någon tryckvakt som krånglar mm mm.

Fast det låter som felen jag har nämnt i mitt föregående inlägg..
Jag "tror" att det är något för lite gas i systemet, men det får bli min gissning!

Mvh Xlarge
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]