Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders16
Hej!
Kopplingen har börjat slira lite på vår 850, 10 ventilers, 2,5 liters -95. Jag har blivit erbjuden en begagnad som ska vara lite använd. Nu tänkte jag om det finns något sätt man kan se det på om den är slut eller om den är som ny. Är det någon som vet hur tjock en ny lamellskiva är till en 850? jag tänkte om man skulle kunna mäta den. Ca hur tjock är en som börjar slira? Är skillnaden liten i millimeter?

Mvh Anders
av Anders16
Bra, tack för ett snabbt svar med bild och allt :D . Är det någon som vet här hur djupa fårorna är mellan plattorna på en ny koppling till 850? Hur många mil håller en koppling normalt på en 850 kombi?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av buddha88
Fårorna vet ja inte, men kopplingen håller allt från 5 min te bilens livslängd, beror helt på körningen, men normalt kanske 25-30000 mil
Användarvisningsbild
av Nexus
Med tanke på jobbets omfattning skulle jag inte ens tänka på montera en beg lamell,tryckplatta.
Varför bytte han som erbjuder en bättre beg koppling???
av Anders16
Han som säljer kopplingen så hade nyligen bytt koppling då bilen krockskadades. Det var inte värt att laga upp bilen så nu har han demonterat delar som han säljer.

// Anders
Användarvisningsbild
av buddha88
Om den nu nästan e ny så släng in den, :-)-) ska du byta själv eller lämna in den för byte på ca: 4000 kr med anställnings rabatt :D
av Anders16
Det blir nog att ha någon annan att byta. Jag tänkte bara att det skulle vara bra att få det säkrat på något vis så att den verkligen är ny för att det är ju en ganska dyr sak att få den bytt så då vill man ju helst inte behöva byta den en gång till på samma bil. Då skulle det ju ha varit bra om man skulle ha kunnat mäta den så att man inte blir lurad :evil:
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]