Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag hoppas jag kan få lite råd inför ett eventuellt köp.
Info om bilen:

volvo V40 classic 2.0T -04

Info: Ac, Färddator, Stora stereopaketet, Drag, Dsa stab system, Farthållare, Elhissar fram och bak, Xenon-ljus, m.m.

Service gjord vid 9800mil, har nu gått ca 11. Full servicebok förutom en missad service på 6000 mil.
Begärt pris 75000.
Vad säger ni? ett bra köp? Finns det något speciellt man ska tänka på?
Hjälp! :P
/Ninna
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och Välkommen till forumet!
Du kan säkert lätt hitta 10 trådar som redan tar upp ditt ämne så testa sök på forumet så hittar du nog en del bra info. :wink:
Sök på tex: Köpråd V40, Köpråd S40. råd vi köp... osv.

En sak som jag direkt reagerar över är missad service.
Är det då så att den inte fick någon service över huvud taget? Alltså att den inte är servad på 4000 mil vid den perioden?

Priset ser ju ganska bra ut om man jämför lite på Blocket men allt beror ju på skicket och hur den är skött.
Användarvisningsbild
av buddha88
Bromsskivorna fram brukar bli skeva på alla s-v40, inte dom nya då!
Klena i framvagn om ja inte minns fel
Användarvisningsbild
av buddha88
Framvagnen e ja inte säker på men bromsarna e ja säker på, har jobbat på Volvo, kom in massor me bilar me d felet, alla mekar säger d med
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Är det konstruktionsfel på de orginalmonterade skivorna men bättre om man köper nya skivor?
Blev lite förvånad eftersom jag aldrig har hört någon på forumet säga detta innan. Men har du jobbat på Volvo så vet du nog vad du talar om. :)

Det där om framvagnen kan kanske stämma. Fick själv lämna in min bil på hjulinställning och då sa mekanikern att just S/V40 var extra känsliga.
Användarvisningsbild
av buddha88
D märkte man speciellt på s-v40 - 98 te slutet på -99, kändes speciellt vid hård inbromsning, alla verkar ju säga o d känns ju så, så d måste ju va så, men problemet kanske e fixat på -00 te -04
Användarvisningsbild
av Grovsnus
Säljare för Volvo säger att begagnade Volvobilar som stått stilla en stund i bilhallen råkar ut för just bromsskivor som "slår" sig, de byts oftast då innan leverans till kund.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har heller inte hört att skivorna skulle vara extra känsliga på första modellerna av s/v40. Har själv en 98 och inte märkt av något.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]