Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag är ny här inne, har inte så bra pejl på sökfunktionerna, men har försökt att kolla, men har inte funnit mitt svar på denna frågan som jag kommer ställa, så jag hoppas att det finns någon här som har ett enkelt svar.

Jag har ingen färddator på min bil idag (dock har jag knappen som man kan välja de olika funktionerna på färddatorn), hur som helst, hastighetsmätaren/panelen kommer jag att ordna isåfall, men min fråga är den:

Vad behövs för att kunna använda färddator, alltså är det olika givare som inte finns monterat från början, eller kan man använda de befintliga? Måste givare till bränslemätaren bytas? eller finns allt redan befintligt och det enda som behövs är en "styrbox/färddator"??? Om ja, vart sitter den?? Givare/kännare till löpande bränsleförbrukning, var sitter den? Finns den där från början eller?

Tack för enkelt svar
buddha88 skrev:Givare, styrenhet o display behövs från en bil som har d eller köpa nytt

Okej, display har jag ju redan inbyggt i instrumentet, dock är den helt släckt, men det är den kanske så länge inte styrenheten är inkopplad? Givare, vilka givare är detta och var sitter de? Kan man inte använda de givare som redan finns? Samt styrenheten, VAR sitter denna rätt exakt, så man vet när man åker till skroten, gärna bild på en om du har det.

Tack på förhand
Du måste ha givare te allt färddatorn mäter upp, kommer inte ihåg vilka d e men d kan du nog få reda på i en volvo åf, eller liknande, mekko brukar ha koll på dom o ritningar
buddha88 skrev:Du måste ha givare te allt färddatorn mäter upp, kommer inte ihåg vilka d e men d kan du nog få reda på i en volvo åf, eller liknande, mekko brukar ha koll på dom o ritningar

Okej, men det som färddatorn "visar", bland annat tripmätare, det är ju redan "givare" på det, hur mycket bränsle bilen tar är ju endast en "vaccum mätare" som det redan finns massor av, så det tordes ju redan "finnas", bränslemätare finns det ju redan och eftersom tripmätare finns och bränslemätare så är det inget avancerat som behövs för att den ska kunna räkna ut ett snitt med hjälp av vaccummätaren som du känner på grund av hur mycket vaccum det är i motorn, för att sedan registrera vad bilen "tar" i just den stunden vaccumet är som det är. Allt sådant är jag redan någorlunda i fas med, men det jag undrade är var den där "boxen" sitter, om det är en styrbox som all data behandlas i eller hur det funkar?! Jag har displayen som är helt död/släckt, har även omställaren, men där sker ju inget oavsett vad och hur man vrider och har sig..... Så finns det styrbox eller liknande, var sitter den?

Tacksam för svar

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]