Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Totte_T6 skrev:
Barkbiten skrev:borde inte vara mitt problem heller...bytte för 6.000 mil sedan...ska lätt hålla 8.000 mil...volvo rekar ju inte ens att man ska byta på vanliga personbilar...(bara polis taxi etc som rekommeneras att byta var 8e).

Men har låtit lite olika folk kika på oljan, den senaste tyckte att oljan var ok men kanske lite mörk...
När dom checkade oljan luktade dom på oljan för att kolla om den luktar bränt/fränt ?

Om nu din låda har problem med slirande/felande lockup så bygger det upp mycket värme i oljan
och värmen knäcker oljan, men det finns en inbyggd funktion som mäter oljetemperaturen och beräknar
kontinuerligt när oljan är "förbrukad" särskilt vid högre temperaturer 130-150grader.

Har själv en extramonterad temperaturmätare i växellådan, och ser snabbt temperaturen stiga när jag låter
momentomvandlaren jobba hårt innan lockup går in ock låser...
Har problem med 3an's växel slirar så jag växlar mycket manuellt och hoppar över 3an
men det innebär att momentomvandlaren jobbar mycket på 4an's växel då man har bråttom :)

Kan rekomendera en tillsats "Lubeguard Red" den röda flaskan, om du nu gör nytt oljebyte/spolning av lådan,
http://www.lubegard.com/images/LUBEGARD_ATF_Chart.pdf

säljs av http://www.hellstenvaxellador.se/Olja.htm

Den tillsatsen hjälper till med en hel del faktisk!

EDIT!
Läste ditt senaste inlägg och det låter som du har fel av allvarligare sort....
Barkbiten skrev: Jag ställer mig dock frågan....tänk om det inte är den? Då har man bytt den för 15 lax, sen måste man byta lådan också. Eller kan man säkerställa på Volvo att det verkligen är styrkontrollen och att det löser problemet? Annars kanske det är smartare att ta hela lådan på en gång...istället för att riskera 15.000 på en "lottdragning" som kan resultera i 55.000 kr (får man många fina billiga småbilar för idag).
Man ju fråga sig att det ska vara så förbannat dyrt för minsta felsökning/test, har du kollat hur anslutningarna ser ut på
styrmodulen för växellådan? finns det någon oxidbildning på stiften ser det helt o rent ut?
Kan man inte köpa en beggad modul (med exakt samma typ-nr) på typ JB's och låta Volvo "flasha om" den med senaste mjukvaran ? men dom vill antagligen inte "befatta sig" med beggat....

Sen att styrmodulen skulle skadas pga du drar husvagn/släp är väldigt långsökt, det är växellådan som gör grovjobbet
och ev.tar stryk, enligt många experter så är den största "killern" för automatlådor hög temperatur, med o-ringar/tätningar som stelnar och förlorar sina tätande egenskaper o sen börjar lamellkopplingar att slira och bränns upp/skadas...

Man är verkligen utlämnad med öppen plånbok med detta scenario :cry:

Tack för bra kommentarer! Var in på tre olika Volvoverkstäder och bad att få tala med någon som har koll på växellådor...de två första sa att oljan såg bra ut och inte luktade bränt. Själv vet jag inte riktigt hur det ska lukta när den är dålig. Men kikade och oljan såg ljusröd ut, kanske med en lite mörkare ton. Lukten var frän precis som du säger..inte direkt bränd...utan alltså mer åt det fräna hållet... "olja ska inte lukta gott" sa dock den ena mekanikern.. och man måste ju lita på såna som jobbar med detta. På den tredje Volvo-verkstaden tyckte de att oljan var "lite ofräsch" men att det borde gå att köra ett par tusen mil till innan byte.

Jag valde dock att ändå byta olja efter att ytterligare en Volvo-verkstad tittat på oljan och sagt att den borde bytas eftersom den är inte i toppform och dessutom så ger datorn just detta felmeddelande om eventuellt dålig växelolja.

När Volvo testar bilen (provkör) upptäcker de inga konstigheter. Den växlar fint och bra. Jag upplever precis samma sak, visst kan det bli lite känningar mellan växlingarna, men absolut inga hugg och oftast går det så fint att växlingarna nästan inte ens märks.

Fick samma felmeddelande igen efter att provocerat lådan 5-6 mil körning med blandad gaspådrag. Nollställde felkoderna igen idag och kör nu lugnt med bilen (sparar mycket bränsle dessutom!)

Sedan jag började köra lugnt har inte felmeddelandet kommit upp igen. Jag har provat att gasa på lite kortare sträckor på 1,2,3,4 and men 5an ligger jag lågt med för det känns som att den får jobba mycket hårt på denna växel och det är oftast då (vid växel 5 och omkörning) som felmeddelandet uppkommer och lådan går in i limp-home-mode.

Gjorde idag en tur på ca 15-20 mil och vid omkörningar växlade jag ner manuellt till 4an och sedan full gas eller nära på full gas...något fel inträffade aldrig här. Dock tror jag att felet kommer att uppstå igen om jag kör på femman och ger mycket gas utan att fyran går i. Efter första gången det inträffar känns det nästan som att den går in lättare i samma felläge igen..det räcker då med en lite omkörning med halvgas eller lite mer på femman för att limp-home ska inträffa. Kanske är det som du skriver ovan, att den börjar slira vid första fel-tillfället och då snabbt värmer upp oljan i lådan, och därefter är lådans temperatur varmare än normalt ett tag framöver och därför går den också lättare in i felläget igen strax därpå.

Detta får mig att ana att problemet (förhoppningsvis) har något med momentet att göra...att det på något vis blir för mycket moment för någon av växellådans komponenter och att säkerhetsfunktionen därför hoppar in (god säkerhetsmarginal). Dvs, men det är bara en hypotes....kan ju även vara så att det är mekaniska fel. Men det verkar ju gå att hålla felmeddelandet borta om man kör ekonomiskt och undviker många och kraftiga omkörningar på växel fem.

När det inträffade första gången provocerade jag lådan mycket och det var just i övergången mellan 3an och 4an som det började. I efterhand har jag inte lyckats få upp meddelandet på dessa växlar. Men har ej heller provocerat lika hårt som vid första tillfället (vågar inte det).

Vet ej vad Volvo hällde i för oljor, men det var 3 olika stycken enligt specifikationen totalt 10 liter.

Ska köra med bilen några veckor till och se om jag kan hålla felet borta genom att göra försikta omkörningar med växel fem, eller genom att växla ner till 4an vid ca 100 km/h innan omkörning och pressa på växel 4 istället för 5.
Barkbiten skrev: Ska köra med bilen några veckor till och se om jag kan hålla felet borta genom att göra försikta omkörningar med växel fem, eller genom att växla ner till 4an vid ca 100 km/h innan omkörning och pressa på växel 4 istället för 5.
Kan var en bra ide faktiskt med tanke på att låta adaptionen få jobba för att kompensera för den nya oljan...

Ett "litet" urklipp...

Lock-up solenoiden, SLU är placerad i växellådans kontrollsystem, vilket är monterat på växellådans framkant. Lock-up solenoiden består av en elektrisk spole som styr en hydraulventil. Solenoiden styrs med en pulsad (PWM) spänning och jordas via transmissionsstyrenheten (TCM). Solenoiden styr momentomvandlarens Lock-up-inkoppling. Inkopplingen sker genom att solenoiden pulsas in vilket ger en mjuk inkoppling av lock-up funktionen. Solenoiden tillåter momentomvandlaren att arbeta i en av tre lägen:
-Öppet
-Kontrollerad slirning
-Låst.
Solenoidens hydrauliska funktion är linjär.
Lock-up solenoiden är diagnostiserbar.
Lock-up är möjlig för växel 3, 4 och 5. (Växel 1 och 2 har vid alla förhållanden ingen lock-up).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Adaption
Transmissionsstyrenheten (TCM) övervakar varje växling för att under alla körförhållanden åstadkomma konsekventa och mjuka växlingar. Detta görs genom att styrenheten antingen sänker eller höjer det hydrauliska systemtrycket som används under själva växlingen. De förändrade trycknivåerna lagras i styrenhetens minne då bilen stängs av och hämtas upp vid start. Detta ger växellådan bättre växlingskomfort och livslängd.
Adaptionen träder i kraft när följande villkor har uppfyllts:

-Gasspjällets öppning konstant
-Oljetemperatur mellan 65° C och 110° C.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temperaturstyrd Lock-up
Om temperaturen i växellådan ökar onormalt p.g.a. hård belastning i hög omgivningstemperatur, aktiveras momentomvandlarens lock-up funktion så ofta som möjligt (temperaturstyrd lock-up). På så sätt minskas slirningen och därmed också värmeutvecklingen i växellådan. Om temperaturen understiger +20° C används inte lock-up funktionen.

Slirande lock-up (slipping lock-up)
Är en funktion som ger mjukare inkoppling med dämpad vibration och lägre ljud vid inkoppling av växel. När denna funktion är aktiverad är lock-up aktiv men inte fullt ansatt.
För att funktionen skall aktiveras krävs bl.a.:

-Växelväljaren i läge D, 4 eller 3
-Växel 3, 4 eller 5
-Växellådans ingående varvtal är 1100 varv/min eller mer och gasspjällets öppning 35 % eller mindre
-Växellådans oljetemperatur 40 - 120° C.

P.g.a. momentomvandlarens slirning, mellan 50-200 varv/min, så är transmissionsoljans friktionsegenskaper mycket viktiga. Transmissionsoljan skiljer sig därför från konventionella ATF-oljors egenskaper. Använd alltid transmissionsolja som är specificerad för denna växellåda. I annat fall kan funktionen försämras och felkod för växellådsoljans kvalitet sättas.
Motorns kylvätska måste uppnå en viss temperatur innan funktionen inträder.

Byte av olja ska endast ske i följande två fall:
Då diagnosfunktionen aktiverar varningslampan, diagnoskoderna TCM 0042 och TCM 0046, på nedanstående villkor.
TCM samlar in data om oljans arbetstemperatur under hela tiden bilen körs. TCM 0042 sätts om ackumulerad tid uppnås.
Diagnoskod TCM 0046 lagras då oljetemperaturen överstigit 150° C i över två minuter.
För bilar i kontinuerlig taxitrafik och bilar som används för släpvagns- eller husvagnsdragning under större delen av körstäckan, ska byte ske vid en serviceintervall på 75 000 km ± 5000 km. Detta för att passa in i ordinarie serviceprogram.

Slutsaxat, puh!

Det borde väl rimligtvis slira även på 3 & 4an's växel då det är samma ventil/mekanik som styr lock-upen??

om nu inte lådan adapterar/vänjer sig med nya oljan, kanske det i slutänden är bäst att nolla växellådans adaption
och lära den på nytt....

Eller har någon annan något förslag?
Totte, tack för intressanta fakta om växellådan och lock-upfunktionen.

Nollade adaptionen på min låda efter oljebytet. Tycker mig dock känna en viss försämring efter bytet av olja....men är lite osäker på om jag kanske inbillar mig bara. Med hyfsad gas rullar växlarna i fint, men segdrar man upp till 90 km/h från stillastående så känner man av växlingarna tydligare. Kanske normalt vad vet jag?

Ang. adaptionen så har jag läst någonstans att det tar lådan cirka 30 mil att anpassa sig ånyo. Vill man nolla den själv ska det tydligen gå att plocka av batteriet över natten.

Jag fortsätter att köra lugnt och så får vi se vad som händer med tiden...gasar jag fullt på växel tre noterar jag tydligt att 3an har består som av två egna växlar....alltså lock-up funktionen. Den gasar iväg till mitten, sen blir det liksom en andhämtning och så kommer nästa starka acceleration direkt efter...
har inte lyckats lösa problemet ännu. Men gick bra hela vintern. Det får mig att ana att det har att göra med dålig kylning/värmeutveckling.

Talade med en som har lite mer koll på växellådor än mig och han tipsade om att det kunde vara extraljusen! Han sa att det kunde faktiskt vara så att de sitter så tätt och är så stora att de minskar kylningen till motorn som i sin tur ska kyla växellådan. Därför blir der för varm i lådan när man drar husvagn, eller gasar på rejält. Och därför skulle det funka bättre på vintern.

Hans tips var således att plocka av extraljusen och testa om det blir någon skillnad. Ska försöka göra det imorgon och sen ta en tur på 60 mil så får vi se.

När felet inträffat så inträffar det ånyo ideligen...och blir sen bättre när bilen fått stå över natten. Det tar nog väldigt lång tid för lådoljan att bli varm, och lika lång tid att svalna. Därav detta dilemma.

Så då är frågan, om det nu skulle bli bättre av att ta bort extraljusen, kan man göra något annat istället, tex öka luftintaget, kylningen eller något annat?

Montera på en extra oljekylare till lådan kanske? Annat luftfilter? Vad vet jag? Kanske någon här som har något tips?
Hej. Ny på forumet men har en teori om felet. Det kan vara så att ojletempgivaren till lådan är felaktig och ger felaktig temp till styrenheten. Kan även vara skit i ventilhuset där alla ventiler och kolvar sitter ( bl.a SLU som sköter Lock-up funktionen ) Ventilhuset kan man plocka ner och rengöra. tappa ur oljan först bara :D . sedan just felkod 2F - slirande lockup - där kontrollerar TCM:en varvtalet från motorn ( via CAN - databussen ) med sitt eget varvtal från ingående axel - ( efter lockup:en ) - om någon av dessa källor är fel blir ju beräkningen också fel.... lite mer långsökt men ändå.... varvtalsgivarna är sk. hallsenrorer som sitter mot ett kugghjul i lådan... spånor i oljan kan sätta sig och störa signalen i dessa väldigt känsliga hallsensorer...

dock tror jag mer på tempen i oljan och det höga momentet från diesel motorn.
När lockupen skall aktiveras vid acc. eller relativt högt gaspådrag så skickas en moment-säkningsbegäran till motorstyr för att borga för att lockupen INTE slirar i onödan. denna begäran kan bara garanteras från motorn under en viss tid - hinner inte lockupen kopplas in helt under denna tid så kan man ju tänka sig att det börjar slira...
kato_the_knight skrev:Hej. Ny på forumet men har en teori om felet. Det kan vara så att ojletempgivaren till lådan är felaktig och ger felaktig temp till styrenheten. Kan även vara skit i ventilhuset där alla ventiler och kolvar sitter ( bl.a SLU som sköter Lock-up funktionen ) Ventilhuset kan man plocka ner och rengöra. tappa ur oljan först bara :D . sedan just felkod 2F - slirande lockup - där kontrollerar TCM:en varvtalet från motorn ( via CAN - databussen ) med sitt eget varvtal från ingående axel - ( efter lockup:en ) - om någon av dessa källor är fel blir ju beräkningen också fel.... lite mer långsökt men ändå.... varvtalsgivarna är sk. hallsenrorer som sitter mot ett kugghjul i lådan... spånor i oljan kan sätta sig och störa signalen i dessa väldigt känsliga hallsensorer...

dock tror jag mer på tempen i oljan och det höga momentet från diesel motorn.
När lockupen skall aktiveras vid acc. eller relativt högt gaspådrag så skickas en moment-säkningsbegäran till motorstyr för att borga för att lockupen INTE slirar i onödan. denna begäran kan bara garanteras från motorn under en viss tid - hinner inte lockupen kopplas in helt under denna tid så kan man ju tänka sig att det börjar slira...
Hej! Å välkommen hit till forumet då får man väl säga :-)

Får en känsla av att du har koll på det där med växellådor. Faktiskt aldrig träffat någon hittils som haft så ingående beskrivningar och teorier....och då har jag varit i kontakt med väldigt många! Själv har jag noll koll och därför svårt att avgöra vem man ska lyssna på. Och direkt man lämnar in bilen till Volvo så ryker det tusenlappar. Och Volvo plockar inte ner och rengör något, utan där är det byte av olja, eller byte av låda som gäller vad jag har förstått. Och det vore ju försmädligt om det kanske bara skulle ha räckt med att rensa något filter, eller byta något filter. Har även försökt få tag i folk som lagar Volvo-lådor, men det gör man tydligen inte...vilket ju är konstigt eftersom det finns firmor som säljer renoverade volvo-lådor. Jaja...om det fanns någon man kunde vända sig till som är expert på just Volvos automatlådor så vore det suveränt, den personen/firman skulle jag ringa på sekunden! Tips emotses tacksamt där :-)
Körde 100 mil idag och igår. Igår låg temperaturen ute på runt 25-28 grader. Extraljusen avmonterade.

Pressade bilen en hel del, segdrog på 5ans växel vid omkörningar, precis innan läget för nedväxling skulle träda ikraft...körde även full acceleration på 3an och 4an vid omkörningar.

Spontant kändes det som att bilen gick bättre nu. Liksom mer acceleration och inte samma sega eller slirande känsla som jag tycker mig ha upplevt innan.

Och lock-upen tycktes hålla bra också. Ända tills 35 mil ungefär. Då körde jag om en Golf i ca 80 km i timmen på femmans växel utan kick-down. Precis när jag kommit om så gick lådan in i "limp home". Och jag var tvungen att svänga av och starta om bilen (nollställa)..

Det var en besvikelse! Nu har jag förvisso fortfarande styrdon (plåtlådor) som sitter tätt framför kylaren vid nedre luftintaget. Men man tycker ju att det borde räcka med flödet genom stora grillen för att kyla ordentligt. Men trots allt upplevde jag att bilen gick bättre, och jag tyckte även att det tog längre tid innan lockupen började slira än vanligt. Tidigare när jag pressat och försökt provocera fram felet har det räckt med 7-15 mil. Nu var det varmare och det gick hela 35 mil.

Idag körde jag en ny sträcka. Svalare i luften 12-18 grader bara. Inte så mycket trafik och därför inte heller så många accelerationer. Efter dryga 40 mil började jag dock att provocera lådan genom att segdra på femman...typ ligga i 110 km/h och pressa upp till 150.

Då gick nödläget plötsligt i igen. Och jag startade om bilen. Provade igen...segdrog med gas precis på gränsen innan kickdown...och släppte sen efter att ha kommit upp i ca 145....några sekunder senare efter att jag släppt gasen så gick lådan in i limp-home. Den hoppade alltså inte in direkt vid accelerationen utan en liten stund efter. Det har jag inte tänkt på innan. Annars har den slagit till precis under accelerationen så att säga.

När detta hände var det 12 grader ute och jag hade kört ca 40 mil. Kändes inte alls bra. 12 grader är ju inte varmt....så det kanske är något annat fel än kylningen...vilket ju i så fall kan bli en dyr historia. Bara felsökningen kan ju dra iväg på många tusenlappar...nedmontering, isärplockning, tillbakamontering, ny olja, etc...och man vill ju inte bara dunka in en ny låda för 40 lax när det som insinueras ovan kan vara något så enkel som en felaktig tempgivare, eller smuts i ventilerna. Eller bara att den får för lite kylning av någon anledning....

Lurigt!

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]