Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
Nykvarnsvolvon skrev:Servopumpen tror jag inte är dålig. Inga missljud - brummar "normalt" i ändlägena. Och dessutom fungerar ju allt OK i början av varje körning. En verkmästare på Bilia gissade på inre läckage i kuggstången som ger sig till känna när oljan blir varm. Någon som har erfarenhet av detta, och vad gjorde ni?
En gissning så bra som någon, men nej.. Isåfall är rattaxelknuten lika bra gissning. Den blir varm efter ett tag på grund av sin placering och börjar då att kärva som fan.
Aldrig någonsin varit med, eller hört om inre läckage i en styrväxel som dessutom bara blir värre med värmen. Om man skruvat isär en styrväxel nångång så inser man att den är så enkel invändigt att OM DET LÄCKER så gör den det hela tiden på samma ställe, varm som kall. Det finns inga andra options.
Japp, det verkar som knuten är knuten! Tog loss den övre knuten och kände på den nedre enl. anvisningen på denna sida, och den var rostig och ful och kärvade mycket. Dränkte den i 5-56 och ledade upp den så gott det gick t.v. Bilen känns redan mer lättstyrd, även om det är svårt att säga här på grusvägen, och med kall bil.

I nästa vecka ska jag skaffa en ny knut!

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]