Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael.T
Hej..
Jag tänkte montera in ett 12v-uttag i bagagen.
Går det att bara koppla in det över batteriet eller får datorn spelet om inte man inte kör in nu mjukvara????
av Frigge
Du kan montera det på sättet du beskriver, det är ingen mjukvara för att montera 12 voltsuttag bak men man kopplar in kablaget på REM som sitter i bagaget.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Loner
Mikael.T skrev:Hej..
Jag tänkte montera in ett 12v-uttag i bagagen.
Går det att bara koppla in det över batteriet eller får datorn spelet om inte man inte kör in nu mjukvara????
Det finns ju ett originalkit för 200-300 kronor, eller så kan du ju ta direkt från batteriet (glöm inte säkring) om du vill ha konstant ström i uttaget.
Nån mjukavra behövs inte i dessa 2 fall.

Det eftermonterade uttaget kopplas inte på samma stt som ett originalmonterat (skall när det blir bättre väder, testa att koppla mitt enligt hur ett original är monterat)

/L
av Mikael.T
Tack.. det är bra att veta..
Undrar bara vad REM är för något ??
av Frigge
REM= Rear Elekronik Module
Den styrenheten sköter det mesta i elväg bakom bakdörrarna inkl låsen i bakdörrarna,tankarmatur,bakljus osv

/Fredrik
av nevyn
Något artikelnummer på den "satsen"?
Användarvisningsbild
av AWWD
Har själv precis monterat "originalsatsen";

V70 05-; nr 30737 592-3
V70 00-04; nr 9499 014-0 (den jag monterade)

Gick väl hyfsat snabbt att montera, längst tid tar det att dra kabeln i bakkant på förvaringsutrymmet under golvet.

Sen hade Volvo "glömt" att beskriva hur man stoppar in kabelskon på baksidan av säkringshållaren (den röda plastdelen under klisteretiketten ska "lossas") + att det medföljande reläet behövdes ej - det satt redan ett där...

Värt sitt pris (2-300 kr) istället för att börja koppla själv (...friskt kopplat - hälften brunnet)

/AWWD
Användarvisningsbild
av Loner
Kan tillägga att när jag köpte min 9499014 i juli 2005, så var listpris 290:-

Jag hade inge problem med kabelskon, och fick snällt stoppa i det medföljande reläet.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
En dum fråga bara, vad använder ni det uttaget till? elektriska frysboxar? personligen tycker jag det räcker bra med fram och bak, i "skuffen" har jag öht aldrig använt det.

/Anders

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]