Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JK24T
Hmm... kör idag en V50 T5 vilket förklarar en del (och är nöjd)... Volvo Åf kunde ju knappast fixa en Audi eller BMW till mig.
Inget ont om Min Åf, dom gjorde vad dom kunde.
Tellus kan väl pm;a mitt svar till honom direkt till dig så du kan läsa. Jag har inte så värst mycket över för 3,2 motorn, i mitt fall en trist oljedrypande historia.
För mig har V50 bättre komfort och känns betydligt bättre byggd. S80;ans fjädringskomfort var inte bra, vaggade gärna i sidled och var lite av en elefant med prostatabesvär.
av tellus
Aj - var det ett måndagsex ? en sån vill jag inte ha . vidarebef. inte pm:et , vet inte hur man gör . Vill inte heller ... Automaten dålig ? är det samma i -08/09 , T6 , 2,5 ?
Men jag gillar den sävliga väghållningen , ville jag ha en sportbil - blev det nåt annat !
av JK24T
Automaten är nog inte dålig men felanpassad för just 3,2. Har kört övriga motorer med samma automat och dom funkar klockrent.
När S80N 3,2 lanserades så var försäljningsargumentet att 3,2 sexan och automaten var utveckalde tillsammans för att skapa harmoni, pyttsan.
Automaten kräver nog högt vrid vid lågt varav för att funka bäst, D5-205 eller T6 och V8.
av MattiasD
StringerBell skrev:3.2:an har en helt otidsenlig bränsleförbrukning och hör till samma hjärnsläpp som V8:orna, släppta precis före klimatdiskussionerna.

Tyskarna gör hyfsat snåla 6:or men jag skulle inte röra Volvos 3.2:or för annat än om man får en för ett skam-pris, speciellt inte med dagens fina D5:or på 205HK.
Skulle ändå tippa att 3,2:an har lägre emissioner än de flesta dieslar, och definitivt D5. Så "hjärnsläpp" ä nog på samma nivå i det här fallet :wink:
Användarvisningsbild
av Krollspell
JK24T skrev:Hmm... kör idag en V50 T5 vilket förklarar en del (och är nöjd)... Volvo Åf kunde ju knappast fixa en Audi eller BMW till mig.
Inget ont om Min Åf, dom gjorde vad dom kunde.
Tellus kan väl pm;a mitt svar till honom direkt till dig så du kan läsa. Jag har inte så värst mycket över för 3,2 motorn, i mitt fall en trist oljedrypande historia.
För mig har V50 bättre komfort och känns betydligt bättre byggd. S80;ans fjädringskomfort var inte bra, vaggade gärna i sidled och var lite av en elefant med prostatabesvär.

Smaken e väl kanske då som baken, personligen så anser jag att S80N är många snäpp bättre än S40/V50, på alla nivåer, komfort, ljudnivån, prestanda, utrustning, ny teknik, finish och kvalite på inredningen.

Du måste haft en märklig otur vad jag förstår, för ingen annan vad jag vet eller hört talas om har ens varit i närheten av din historia...
av JK24T
Möjligt att just jag har haft otur men mycket har Volvo ändrat sedan -06 -07, fjädring, stolar mm..
av Rolle38
Hejsan, alla här inne verkar ha väldigt mycket åsikter om 3,2 motorn. Själv valde jag den istf D5 som bullrade och drog mycket diesel. Har nu kört 3.800 mil på 18 månader.
Stadstrafik (stockholm) 1.2 l milen landsväg 0.95 i motorvägsfart, 0.85 på 70-90 väg. Detta med AWD som då tar lite extra.

Så räkna med 3 dl extra per mil, x 1.500 mil = 450 l a 13 kr = 5.850 extra per år...... Jämför den kostnaden med värdeminskningen för ett år så ser du att bensinkostnaden är den lilla kostnaden att ha bil.....
Annars är jag helnöjd med min 3,2 motor och automatlåda. Tycker att lådan passar utmärkt till den silkeslena motorn. Inget att anmärka på alls med bilen.
Njuter varje gång jag använder bilen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Om en motor hamnar i vanrykte för att den är törstig är det inte bara soppa-kostnaden man får beräkna utan också att den kan sjunka i värde mer. Därmed inte sagt att 3.2 är en värsting, den hör bara till en äldre generation av motorer. Precis som min D5:a. Dieselns större generella snålhet var avgörande för mig. Sedan får jag ta att MB, BMW och Audi får ut femtio-sextio hästar mer på samma förbrukning som D5:an med sina nyaste dieslar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
StringerBell skrev:Därmed inte sagt att 3.2 är en värsting, den hör bara till en äldre generation av motorer.
Fast det gör den inte alls...
av JK24T
3,2 motorn är en av de nyast utvecklade... är väl igentligen bara de nya dieslarna som är nyare.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]