Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av davidol
Hej!

Har en 940 GL -91, börjat läcka ordentligt med vatten, tömmer exp kärlet på 20 sek, mellan topp och block, precis i kanten vid (på fackspråk) den dära svarta plastgrejen som sitter vid ett av hjulen till den dära remmen...=) Ventilkåpspackning? Insugspackning? Toppapackning...? Vad tror ni lärda människor? Vad kostar det att få det vidgjort....typ?
Användarvisningsbild
av Ticken
Packningen som sitter mellan motorblock och topplock är topplockspackningen och är mig veterligen DYR att byta.

Dock så är det inge så komplicerat att du inte klarar det själv med en bra rep handbok, verktyg och gott om tid.

/Ticken
Användarvisningsbild
av emwtur
låter ovanligt att topplocks packningen skulle gå sönder SÅ mycket , säker på att det inte är vattenpumpen ?
om du har svårt att beskriva så ta ett kort och lägg in i svaret !

/emwtur
av davidol
Om vi säger att motorn är ett hus så är det på gaveln mot grillen det läcker. Bra förklaring va? Använd den gärna.=)
av Hemulen
Då kan det ju vara pumpen som Emwtur föreslår. Pumpen sitter pressad upp mot toppen,mellan pumpen och toppen sitter det gummipackningar,är själva pumpens typ packbox kass brukar det läcka under ur ett skvallerhål. :)
Användarvisningsbild
av emwtur
davidol skrev:Om vi säger att motorn är ett hus så är det på gaveln mot grillen det läcker. Bra förklaring va? Använd den gärna.=)
hehe !
ok ! det sitter en "veranda" på huset framåt, frågan är om det läcker mellan våningarna på huset eller mellan huset och verandan

hmm
googlade lite

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

där har du en BILD på vattenpumpen iallafall !

Pilen pekar på "verandan" :-)

/emwtur

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]