Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Marbas skrev:940 var nog en av de trafiksäkraste bilar på sin tid. Men efter att ha sett filmen nedan från Folksam, så blir i alla fall jag lite mer tveksam till att köra runt med äldre bilar. Krocktestet som Folksam gjorde visar att en Toyota Yaris från 2008 är säkrare än en Volvo 945 från 1995. http://folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest
Ahh, det där testet ja. Till att börja med så vill jag minnas att folksam endast gick ut och sa att Volvon inte är säkrare än Yarisen och sen vrängde medierna på det som dom ville. Och ptja kan en 14år gammal bil vara lika bra som en ett år gammal oavsett storlek så är det ju defintivt en prisfråga.

MEN... mitt förtroende för folksams forskning dök kollosalt när dom släppte samtliga uppgifter från det där krocktestet och det visade sig att den enda i volvon som klarat sig illa var föraren, samtliga i Toyotan klarade sig sämre än övriga i Volvon.
Jag vet ju vad jag väljer om jag krockar, skador på mig själv eller på min familj.
Volvos säkerhetschef skrev: Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson
Jag har hört lite olika modeller som var den sista riktiga Volvon.
Oftast hör man ju 940 men har även hört 850 och nu var det nån som sa V70N.

Så länge det inte gäller el så upplever jag nyare bilar som lättare att skruva med (beror kanske på mindre rost).

Sen håller jag med om att det finns inte mycket som slår de gamla Volvomotorerna i stryktålighet.
Men jag vill ändå inte ha en sån motor som drar nästan 1l/mil på drygt 100 hk.
Så länge det inte gäller el så upplever jag nyare bilar som lättare att skruva med (beror kanske på mindre rost).

Sen håller jag med om att det finns inte mycket som slår de gamla Volvomotorerna i stryktålighet.
Jag håller med dig. Det jag menar är att den gamla 940.n (Som jag gör mig av med nu ändå) har gått många mil, är i dåligt skick men laglig och framförallt, den startar i alla väder. Jag hörde någon som sade om en gammal Volvo, att om man vill ha stopp på dem, får man slå ihjäl dem. :D Stryktåligare och tryggare bil får man leta efter. Och jag har haft några stycken genom åren.

Men självklart åker man många gånger bättre i en V70. Stor skillnad. Men samma känsla av trygghet som de gamla Volvomodellerna ger den inte, tyvärr.

Sen drar dem inte 1 liter per mil. Åtminstone inte min. Körde jag den under 1,2 var jag lycklig! :D Men GLT.n har nästan 160 HK också.
Men exakt vad är det som gör 940 till den sista "riktiga" Volvon. Stryktåligheten? Bakhjulsdriften? Billiga reservdelar?
Av de som hävdar detta brukar som skäl anges bakhjulsdriften, samt att man i och med 850 övergav en (föråldrad) teknik generellt när det gäller bilkonstruktion. 850 betraktas ju lite som den första moderna Volvon om man vänder på det.
Jag har egentligen ingen egen åsikt i frågan. 940 var tryggt och pålitligt medans V70 kräver en annan budget men är gudomlig att åka i. Sen får man ju avgöra vad man prioriterar. Fram tills idag hade jag ju både 940 och V70 och har även haft 2 st 240.
Det där med billiga reservdelar kommer nog även till V70 när antalet ökar på skrotarna. Även nytt är billigt i förhållande till andra bilar. Titta på riskokarna eller en lite fräckare BMW. Då börjar det bli dyrt.
Men ska jag vara ärlig så är den bästa gamla bilen jag haft en gammal MB 190 (Snikmodellen) från -88 som står på infarten hemma. Komforten är otrolig och den har inte kostat många kronor i rep. iofs endast 19k och vårdad ömt av sambon.

Men detta är faktiskt en spännande diskussion. Jag trodde inte denna tråden skulle bli särskillt konstruktiv. Jag hade fel vilket är ett gott betyg på ett bra forum. Hör gärna fler åsikter i detta ämne.

\\Magnus

Edit: Min gamla 940 såldes nästan omgående. Jag trodde jag skulle få åka till skroten med den, så att det är en populär bil är rätt odiskutabelt. Har nog haft 50 samtal sen i gårkväll.
Tomas88 skrev: Sen håller jag med om att det finns inte mycket som slår de gamla Volvomotorerna i stryktålighet.
Njae en sanning med modifikation.
Hur många hk/liter plockade man ur rödblockarna jämfört med dagens vitblockare.

Sen tycker jag att detaljkvaliten i Volvo x40/60/70/80 är betydligt bättre än gårdagens Volvobilar(FoMoCo ej inräknat).
DannePe skrev: Njae en sanning med modifikation.
Hur många hk/liter plockade man ur rödblockarna jämfört med dagens vitblockare.
Ja och det är väl just pga av det låga effektuttaget som de är så tåliga kan jag tänka mig.
Hörde en ny variant på "sista riktiga volvon" idag.
Tom V70 gamla karossen, dvs första halvan -00 är en riktig Volvo.

Därefter är den en Ford byggd på Fords chassi och däremed ingen Volvo.

OBS! Jag förmedlar bara och lägger ingen värdeing i påståendet. :-)

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]