Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
VS60 skrev:Efter så mycket tänkande, och funderingar bestämde mig för
17 / 7 fälgar
225 / 45 / 17 däck
pratade med försäljare på däck / fälg firma, han har samma bil, och under sommaren kör på däck / fälgar som jag har angivit uppe utan problem, som han sagt - köpa, skruva och köra.

Helt plöslig kom andra tankar i huvud ”däck”.
Vilka märken ska man välja?
För min del står valet mellan

Michelin - Pilot Sport ZR
Continental - SportContact 2
Eller varför inte Nankang - NS-2

Jag förstår man får det man betalar för.

Undrar om ni kan hjälpa med detta.

Volvo s 60 – 92 170 hk
Usch, inte Nankang, finns bättre däck. Sämre får du leta länge efter.
Användarvisningsbild
av VS60
ER skrev: Har du Volvo original 15-16" som inte är bredare än 6,5" idag så har du ET 43, det står även ingjutet/inpräntat i fälgen vad det är för storlek samt ET på dom.
Hittade samma fälgar fast 18 tum till samma pris som för 17 tum ute på nätet eller snarare på http://www.dackgrossisten.se . Sprang till källare för att kolla vad står på original fälgar, som satt innan under sommaren.
Det står 6,5J # 15 # 43.
Som jag fattade att
1. 6,5J – står för fälgens bred
2. 15 – tum
3. 43 – et.mått
Så är min fråga ska man ha utslagsbegränsare till 18 tums fälgar?
Enligt sida som jag angivit uppe, står att fälgarna passar bil med 43 et.mått.

Juste däck, tänkte mig 225/40/17.

Eller, bara beställa skruva och rulla?

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
av Teemu
utslagbeggränsaren behov beror på fälgen ET. Dom som har 15" original och väljer Volvos egna 17" eller 18" behöver nog ha begränsare. Fast dom är inte så dyra och man byter dom på 1h ca. Har du däremot ett lägre ET på dom nya fälgarna an det hända att du klarar dig.
av nevyn
Jag har utslagsbegränsare och ändå tar mina Nebula i innerskärmen på vänster sida. Konstigt tycker jag. Då har jag 225/40 inte 235/40, men det kanske inte gör så stor skillnad.
av Teemu
säker på att du har rätt begränsare? För mig att det fanns olika beroende på fälg storlek...
Användarvisningsbild
av VS60
Om det står på webbsida att fälgar passat bilar med 43 et – mått, då behöver man väl inte utslagsbegränsare.
Titta här, fälgar som jag tänker köpa heter Dezent F.

Användarvisningsbild
av Danneman
jaha, är det så noga med "ET"-mått?
Vad händer ifall man kränger på, säg: 8.5x19" med 235/35/19" ?
:shock:
Användarvisningsbild
av VS60
Danneman skrev:jaha, är det så noga med "ET"-mått?
Vad händer ifall man kränger på, säg: 8.5x19" med 235/35/19" ?
:shock:
Bra fråga, vad hände då? Bara nyfiken?

Noga med et – mått. Det är så om du besöker sida http://www.dackgrossisten.se och tänker köpa fälgar, väljer bil, och storlek på fälgar får du en viss alternative. Det som jag tänkte mig 7,5 / 18, då står att fälgar passar 43 et – mått och eftersom jag har et –43 som original på min bil undrar ska man ha utslagsbegränsare eller bara sätta på dessa fälgar och köra.?

av Teemu
Det är olika utslagbegränsare för tex 15" och 17"... Du kan ha samma ET ii bägge fallen iaf.
av nevyn
Teemu skrev:säker på att du har rätt begränsare? För mig att det fanns olika beroende på fälg storlek...
Jag har utslagsbegränsare, men jag vet inte vilken. Eftersom det är en T5:a så har den ju 225/45 17 original, så man kan ju tro att det skulle vara rätt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]