Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
#309847
Blir nog till att ta bort bakoken för renovering eller i värsta fall köpa nya. Hur är det med bromsrörsinfästningen på bromsoken i bak, ska man ha ngt specialverktyg där?? Skallen verkar ju inte varken 10 eller 11mm..?! Öppen 1omm nyckel går inte på och öppen 11 mm nyckel verkar lite för stor, glappar lite, känns som risken för att runddra skallen med 11 mm är stor!

Eller har Volvo ngt verktyg för detta? Någon som tagit bort oken bak och vet?!

Passar samtidigt på att ställa en till fråga om bromsrören; om det nu blir så att man kan lossa bromsrörsanslutningen och ta bort oken, då borde man inte behöva kona om bromsrören igen, eller? Eller måste man klippa en bit för att få fräscht rör när man återansluter oket??
av blueride
#309851
Hejhej, ofta får du klippa rören precis vid nippeln, göra en ny kona, ny nippel och sen skruva tebax. Det är tyvärr vanligt att nippeln sitter så hårt att man inte kan återanvända den när den väl lossar. Får du inte loss den med 10 eller 11 brukar en liten rörtång funka på det mesta, men nippeln ser inte snygg ut när den väl lossnar..

Du behöver inte kona om nåt om det lossnar som det skall.

Lycka till,
Marcus
av 244
#309909
okej, tack så mycket för tipsen!

Kan man köpa nya fästnipplar till bromsrörsinfästningen på oket på samma vis som man kan köpa nya luftnipplar??
av *pettson*
#309981
Först av allt, bestäm dej. Vill du dra nya bromsrör? Vill du skarva bromsrören? Eller vill du töja lite på böjarna? Enklast om man inte sitter på riktigt bra verktyg är faktiskt att skarva bromsrören. Idag finns det superbra rörskarvar som inte kräver några specialverktyg av dej. Tidigare krävde en skarv att du satte dit en nippel med inkoning och sen använde man ett skarvrör och till sist en nippel igen på slutdelen som konades in. Det behövs inte längre. Nu skarvar man enkelt med ett par vanliga nyckeltag. Brukar gå att få tag i på närmaste verkstad. Eller så köper man det i reservdelsbutiken. Räkna med 60-70kr per skarv. Du behöver 2 per axel ( en per sida).Sen gör du så att du ber reservdelsfirman klippa till en rörbit som är lagom lång och så lägger dom dit en ny nippel per rördel, samt att dom sköter inkoningen. När du dragit ihop skarven så *voila* har du rätt längd och ny nippel till oket.
Gamla nippeln tar du enklast ur genom att klippa röret tätt intill och sen använda sexkantshylsa. ALDRIG 12kant.
Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]