Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Hej
Samma V70 -00 som i alla andra inlägg :)

Har ett litet iriterande fenomen som jag undrar över. Bilen misständer av och till när man ligger i jämn hastighet 70 eller 90.
Det märks mycket lite och man måste nog köra bilen och veta om det, för att överhuvudtaget märka av det.
När jag varvar ut den ordentligt på 3.an och 4.an så går den jämnare ett tag därefter. Inbillar jag mig i alla fall.

Har kört i den en STP "akut".

Nyservad. Olja, stift, luft och bränslefilter.

Har inte haft bilen så länge och undrar 2 saker.
1. Kan den vara "snikkörd". På gamla bilar var detta vanligt. Vet inte hur det är med lite modernare fordon.
2. Kör på 95 oktan. Går V70 bättre på 98?

Hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
av Nexus
....det blir ganska svårt när det sitter en tändspole till varje stift på hans bilmodel :wink:
Rengöra gaspjället kan däremot inte skada :-)-)
Användarvisningsbild
av buddha88
Rengör spjället, dra åt stiften lite, mät spolarna om d e rätt värden på dom, kolla allt som har me tändning o göra, o rengör! :-)-)
Användarvisningsbild
av buddha88
Spjället sitter i framkant av motorn, slangen som går från luftfiltret, går te spjället
av magnusd
Kanske har jag löst detta problem. Det verkar som om det är ACC.n som tar så mycket kraft att bilen märbart går sämre. Hittade ett inlägg här på forumet angående detta och testade att stänga av ACC. Då går bilen klockrent.

Jag har inte haft någon bil med ACC/AC tidigare och har därför inte upplevt detta tidigare, men självklart måste det märkas någonstans med tanke på den energiförbrukning som blir resultatet av ACC en varm sommardag.

Kan man motverka detta på något sätt? Bättre batteri?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]