Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kave skrev:
Thho skrev:Ok, funderade faktiskt på att lyfta av kabelskon på batteriet men tvekade då "vad som helst kan hända" när man gör moderna bilar strömlösa"

Nu är ju alternativet i alla fall bärgning så jag gör ett försök.

Återkommer strax!
Självklart ska du kunna dra ur batteriet. Vad menar du skulle hända annars den dagen batteriet är dött? Ska du panta hela bilen då kanske?

Koppla loss batteriet och låt bilen stå någon minut, koppla sedan in den igen.
Som du ser ovan så hände det en hel del. Bilen fick fullständigt tuppjuck och felmeddelandena avlöste varandra, lyset gick inte att stänga av, bilen gick inte att låsa, nyckeln gick inte att ta ur, ett plingande ljud startade så fort man tryckte på stratknappen och gick inte att tysta, huvudinstrumentdisplayen indikerade fel på kylsystemet och uppmande mig vidare att lägga i P-läget trots att det redan var i och växelspaken gick inte att rubba. Det var några ytterligare felmeddelanden men bärgaren satt vid ratten och funderade på vad som hänt så jag såg inte vad det stog i displayen. Bärgarkillen hade i alla fall ALDRIG sett något liknande och var lite bekymrad över hur han skulle få upp bilen på bärgarflaket.

Nu tror jag iofs inte att brytandet av strömmen orsakade några egentliga fel utan det var nog redan någon form av elektronikfel och då strömmen bröts fick bilen frispel.
Thho skrev: Som du ser ovan så hände det en hel del. Bilen fick fullständigt tuppjuck och felmeddelandena avlöste varandra, lyset gick inte att stänga av, bilen gick inte att låsa, nyckeln gick inte att ta ur, ett plingande ljud startade så fort man tryckte på stratknappen och gick inte att tysta, huvudinstrumentdisplayen indikerade fel på kylsystemet och uppmande mig vidare att lägga i P-läget trots att det redan var i och växelspaken gick inte att rubba. Det var några ytterligare felmeddelanden men bärgaren satt vid ratten och funderade på vad som hänt så jag såg inte vad det stog i displayen. Bärgarkillen hade i alla fall ALDRIG sett något liknande och var lite bekymrad över hur han skulle få upp bilen på bärgarflaket.

Nu tror jag iofs inte att brytandet av strömmen orsakade några egentliga fel utan det var nog redan någon form av elektronikfel och då strömmen bröts fick bilen frispel.
Precis, det är skillnad på symptom och fel. Du har totalfel i bilen, du bryter därför strömmen och då visar sig ännu mer fel på bilen i form av diverse symptom.

Hur länge hade du brutit strömmen innan du kopplade in den igen?

Startknapp är väl inget som direkt ger felsäkrare bilar, snarare tvärtom. På min bil har nyckeln ibland fastnat lite när den ska ur eller in och då får bilen tuppjuck också. Lätt att bli stående med en bil som inte vill starta och som inte går att låsa eller något. En total mardröm när bilen blir 5-6 år och inga garantier gäller längre.

Vidare går det att köra keyless med bilen också om man vet hur man ska göra :)

Själv hoppas jag Start/Stopp knapp kommer försvinna igen, samma väg som digital hastighetsmätare och annat strunt. Förmodligen en förgäves önskan.

Gick det verkligen inte att lyfta bilen fram och bogsera den för att du har awd? Bilen borde väl inte koppla in bakaxeln när motorn är död.
kave skrev:
Thho skrev: Som du ser ovan så hände det en hel del. Bilen fick fullständigt tuppjuck och felmeddelandena avlöste varandra, lyset gick inte att stänga av, bilen gick inte att låsa, nyckeln gick inte att ta ur, ett plingande ljud startade så fort man tryckte på stratknappen och gick inte att tysta, huvudinstrumentdisplayen indikerade fel på kylsystemet och uppmande mig vidare att lägga i P-läget trots att det redan var i och växelspaken gick inte att rubba. Det var några ytterligare felmeddelanden men bärgaren satt vid ratten och funderade på vad som hänt så jag såg inte vad det stog i displayen. Bärgarkillen hade i alla fall ALDRIG sett något liknande och var lite bekymrad över hur han skulle få upp bilen på bärgarflaket.

Precis, det är skillnad på symptom och fel. Du har totalfel i bilen, du bryter därför strömmen och då visar sig ännu mer fel på bilen i form av diverse symptom.

Hur länge hade du brutit strömmen innan du kopplade in den igen?

Startknapp är väl inget som direkt ger felsäkrare bilar, snarare tvärtom. På min bil har nyckeln ibland fastnat lite när den ska ur eller in och då får bilen tuppjuck också. Lätt att bli stående med en bil som inte vill starta och som inte går att låsa eller något. En total mardröm när bilen blir 5-6 år och inga garantier gäller längre.

Vidare går det att köra keyless med bilen också om man vet hur man ska göra :)

Själv hoppas jag Start/Stopp knapp kommer försvinna igen, samma väg som digital hastighetsmätare och annat strunt. Förmodligen en förgäves önskan.

Gick det verkligen inte att lyfta bilen fram och bogsera den för att du har awd? Bilen borde väl inte koppla in bakaxeln när motorn är död.
Kan bara hållla med dig till 100% Kave.

P-läget låser väl framhjulen och el-handbromsen bakhjulen, och utan ström går ingen av dessa att rubba.
Batteripolkabeln var avlyft i ca 15-20 minuter.

Nej,det blev nog inte något ytterligare (fysiskt!) fel för att kabeln lyftes av men elektroniken fick lite fnatt kan man lugnt säga.

Startknappen tycker jag är ok med keyless-systemet. Annars fyller den ingen egentlig funktion annat än att införa ytterligare ett moment vid start.

Lite jobbigt om man drabbats av detta på någon mörk bakgata i Stockholm. Inte kul att lämna bilen olåst och med nycklarna i. Nu hände det hemma på garageuppfarten och här behöver man knappast låsa bilen, eller cykeln, eller huset så det var lugnt.

Angående bärgarens bekymmer så lyssnade jag bara lite förstrött på hans suckar så jag förstod att han hade problem. Bilen stod med bakdelen mot gatan och bärgaren kunde inte köra in rakt bakom bilen. Framhjulen var låsta åt fel håll, P-läget i och handbromsen så jag gissar att han hade belägg för sina suckar.

Han fick ur P-läget med hjälp av en mejsel via baksidan av den "svävande" mittkonsolen. Hur ha fick ur rattlåset och handbromsen vet jag inte men han höll på och pysslade i en dryg halvtimme innan bilen gick att rubba.

Han hade väl iofs kunnat "vålda" upp bilen på bärgaren med vinchen men det hade nog inte sett så snyggt ut i mina ögon.

Nu står i alla fall bilen i Vinsta. Fick SMS att dom ska titta på den den 10:e.
Nu kanske du inte är i behov av lånebil, men du borde ändå kunna få en även om det inte går via VA. Om det är ett garantiärende under garantitiden brukar åf vara hjälpsamma.
Guligan skrev:Nu kanske du inte är i behov av lånebil, men du borde ändå kunna få en även om det inte går via VA. Om det är ett garantiärende under garantitiden brukar åf vara hjälpsamma.
Nej inget akut behov då vi har flera bilar men skulle behovet uppstå kanske jag kollar.
XC90_Executive skrev:
Thho skrev:Ja bråttom verkar dom inte ha men det är väl mycke nu efter semestrarna :roll:
Tycker att det verkar vara katastrof! Akuta ärenden (där det inte går att använda bilen alls) måste ju prioriteras högt!
Verkar som jag blivit lite mesig under semester. Jag som brukar sätta en ära i att få företag som inter sköter sig att ta tag i problemen. Biltillgången är ju inget problem så jag har inte funderat så mycket men du har givetvis rätt. Ska ringa och prata med dem idag. Tack för att du väckte mig ur sommarsegheten.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]