Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
Hej! Jag skal koppla in extra ljus på V70 och eftersom jag bor i Norge och kör Norsk V70 (vilket suger eftersom det är dyrt) så är det lag på att kunna koppla av extra ljusen i form av en brytare i instrumentpanelen. Jag har en ledig plats för en knapp bredvid dimljus och alla andra reglage och undrar om det finns en brytare som passar fint där det finns en ledig plats.
Det finns en brytare på biltema Art nr: 43-049 som är skitful och det verkar som den inte passar efter mina mått på orginal knappen.
Någon som har något tips? Jag skulle kunna skita i att koppla till en brytare men om det finns några smarta tips så kanske jag gör det.

Och så undrar jag om det fungerar med relä (biltema Art nr: 42-688) till 3 x 100 w eller ska jag ha 2 reläer då?

Mvh Björn
Användarvisningsbild
av Taxen47
Detta är en bild från en 850,men det bör vara liknande knapp på V70.
Köpte min på Volvo.

Bild

Det är knappen i mitten.

Jag gjorde så här(lite enkel ritning :wink: ) Jag satte reläer ute i motorrummet och drog in jordkabel till knapp och sen till jord.
Fick göra så för att det som var fördraget gick åt till dimljusen tidigare.

Bild

Säkringar behöver inte vara så höga som på bilden.
Användarvisningsbild
av bjorn
Tjena. Tack för bilderna!
Kreativt :)

Jag ska kolla Volvoknappen. Får se hur mycket energi jag orkar lägga på den. Men skissen var hjälpsam. Har sett andra skisser och så satte jag dit två lampor förra året men med ett relä så det var användningen av två relän jag var osäker på.
Så tror du det funkar med två relän till 3x100 W eller ska jag köra på 3x55
Det känns ju som jag kommer få en hel del bättre ljus med 100 W

Mvh Björn
Taxen 47... Tack så mycket för hjälpen.
Tyckte jag fick ett bra resultat. Knappen köpte jag på bildelsbasen för 100 spänn men fungerande lampa :)
Så nu blev det lite stiligare än en ikke orginal knapp.
Har prövat mig på att lägga med bilder men vet inte om det fungerar.

Mvh Björn

Bild
Bild
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]