NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mocke
har en S40 1.8 2006.

2008 hade Volvo en kampanj/återkallelse för byte och flytt av ett kontrollinstrument för bränsepumpen (PEM tro jag den kallas) De var för bilar tillverkade i gent till ett chassi nummer på 000001 och 168553 för S40.
Mitt chassinummer är i den serien. dock så säger återförsäljaren (som jag köpte bilen beg av att den inte omfattas av kampanjen)

Jag har fått stopp på bilen en gång (motorfunkton nedsatt) men eftersom de inte kunde hitta några felkoder så kunde de inte göra något. dock så tycker jag att bränsleförbrukningen har ökat.

Skall man gå vidare till volvo i gbg för det här? vad tycker ni?
av Psyko
Vad får dig att tro att det är PEM ?

Är 99,99999% säker på att din bil inte ens har PEM.
Det är vad jag vet bara dom 5 cylindriga motorerna som har PEM.
av flink
Psyko skrev:Vad får dig att tro att det är PEM ?

Är 99,99999% säker på att din bil inte ens har PEM.
Det är vad jag vet bara dom 5 cylindriga motorerna som har PEM.
100% helt rätt... 1,8 och 1,8F berörs inte av det.
Varför vet jag inte riktigt... Som Psyko säger så har den väl inte PEM!?
Vet inte vad PEM står för och varför den inte skulle ha det... Men faktum kvarstår.
av Mocke
det skulle lösa lite mysteriet vad som var fel på bilen. (och kännas bättre att var löst så man slipper oroa sig)

det var något metalliskt som skrapade i asfalten några timmar före som jag ej kommit på vad det var för något. (också efter att den varit på service dock så har jag inte hört något sedan dess)
Användarvisningsbild
av gooose
PEM = Petrol Electronik Modul Mao En bränsle styrenhet som sköter bränsle trycket fram till motorn då detta är variabelt Delvis pga att det inte finns någon retur ledning frpn motorn för bränslet

Att 1.8F inte har PEM beror på att det är ett annat bränslesystem på denna motor (FÅRD) Tex

//Goose

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]