Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bias s60
hej
jag har en s60 170hp 2001 som jag inte blir klok på har kollat termostat slangar mm, men efter 5min så blir den för varm,
fyllde på vatten. jag får ingen värme inne i kupen!? Kan det vara givaren som gör att bilen kokar?!

skulle vara trevligt med hjälp o föslag.
mvh Bias
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan Bias, låter tråkigt det där, kan du berätta vad du kollat på slangar o termostater ? Är slangarna varma/kalla ? Känns termostathuset varmt ? Hur mycket vatten fick du fylla på ? På din bil är det väl enkelt att lyfta på termostatlocket o lyfta ur termostaten har jag för mig, ta in den o koka den för att se om den öppnar ? Starta bilen utan termostat o se vad som händer ? Blir den varm nu med så har nog din vattenpump sagt upp sig med omedelbar verkan tror jag ! Sätt på fullvärme när du kör utan termostat blir den varm nu och inte i kupén så kan det vara luftbubbla modell stööörrre....visar tempmätaren max eller ?
:???:
Användarvisningsbild
av jimDK
ja, vattnet cirkulera inte,därför kyls motorn inte och därför finns det ingen värme i kabinen.
som wissel säger, det kan ha olika orsaker:
vanligst termostaten inte öppnas (när vattnet blir varm) eller vatten pumpen inte pumpa runt.
>>ta in den o koka den för att se om den öppnar
>>Starta bilen utan termostat...
bra tips! :-)
av Bias s60
hej vänner
jag har pluggat in en min ppc o den säger att givaren inne i kupen som reglarar varmt o kallt är paj, vilket kan förklara
att den ej kan cirkulera runt inne i bilen, dom ingående rören på värmepaketet är varma men ingen värme inne i bilen.(har värmen på fullt)
kan detta vara ett sammanträffande tro!? jag har kollat termostaten o den e öppen vid värme, stängd kall.
jag har bra drag i systemet utom inne i bilen där verkar det stop, pga av denna trasiga givare som ha stängt en ventil.alla slangar är varma. pumpen byttes för 4000mil sedan o den är nog bra, den gamla hade gått 18000 var som ny. det kan ju vara en luft bubbla men hur luftar man?
ska köpa en på volvo imorrn. o går det inte då så får jag väl ta o skriva lite mer.
jag uppdaterar immorn.
tack så mkt bias
Användarvisningsbild
av jimDK
>>men hur luftar man?
en vanlig metod: locket av Expansionstanken och sedan några minuter tomgäng
av Bias s60
hej tack för ditt svar om luftning. nu verkar inte vattenpumpen fungera inge drag på vattnet.
ska ta ut den imorgon o byta den.
av Bias s60
hej alla glada
nu har jag bytt vattenpump, den gamla var skrot helt ren (plastskovelhjul) mekonomen skit pirat 5000mil. Volvo har metall skovelhjul big skillnad,
så nu kyler bilen perfekt.
Tack alla ni som har skrivit o även läst
vänligen Bias

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]