Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Tjo hej.. här skaffar man sig ny beg bil och ramlar på lite problem..

har dagit husvagn i 60 mil och sen började styrservon låta lite illa..

Stannade och lät den stå avstängd en stund.. 10 min.. startade och det var tyst.. tog ca 10 min så började det igen..

Stannade bilen och lyfte försiktigt på locket till servooljan.. var lite övertryck men inte mycket.. som att öppna en flaska läsk.. men fan var ju massor med skum..stängde av bilen och lät den stå stilla. och efter nån min så försvann skummet sakta men säkert.. och oljan blottade sig i burken..
nu startar jag bilen igen och fortsätter.. denna gången kommer jag längre.. 15 min kanske sen börjar det låta igen och stannar och har samma tendens.. skum..

man hör att det låter om pumpen att den liksom inte jobbar i olja utan i luftblandad olja.. typiskt som en vanlig vatten pump till poolen.. som det ligger luft kvar i slangen..

Är det allvarligt? eller vanligt problem?
Vad göra?
nivå ser ut att vara bra .. dock lite låg när oljan är varm men inte fel när den är kall.. man ser ju på stickan att olje nivån ska vara högre vid varm olja än kall..

Hoppas detta går att lösa..

MVH Thomas
av to_ka
Ett tips är tryckrörets anslutning till pumpen, sitter med en nippel som brukar släppa av vibrationerna, på senare årsmodeller finns det en konsoll som håller nippeln på plats. Kolla om den är lös, och är den det så testa om det funkar med gängsäkring.
av janne44
Hej! Om du "fiskar" lite på botten av oljebehållaren så är det stor risk att du får upp ett vinklat rör som lossnat från returen in i burken. Röret har till uppgift att leda ner oljan i botten på burken. Lossar det så blir det mycket "oroligt" i burken. Lättast är att tömma behållaren på olja och jobba med den i handen. Ta en näbbtång eller en större pincett och sätt tillbaka röret på sin plats. Vissa oseriösa firmor byter pumpen och sätter dit röret igen och vips så är kunden ett x antal tusenlappar fattigare. lycka till :-)-) Mvh/Janne
Användarvisningsbild
av Charmed
ahhh retur vinkel... ja nu när jag tittar så ser jag att inkommande retur ledning kommer rakt in i hörnet och sedan slutar.. och ser rätt blankt ut.. som om det skulle fattas något.. sååå dags att fiska lite... attt tappa ur oljan... bara att lossa på undre slangen och tappa ur och sedan fylla på?
Användarvisningsbild
av Charmed
Hoppla tackar och bockar.. ja minsann.. det låg ett vinklat rör och skramlade i burken.. lite små struligt att få dit.. då själva mässingsröret som går genom anslutningen och ut i vinkeln satt löst.. kanske skaffar en ny burk.. kan väl inte vara allt för dyr hoppas jag.. men nu sitter det där iallafall.. och tyst verkar det vara..

TAckar för hjälpen.

MVH Thomas
Användarvisningsbild
av Charmed
ARGH!! att man inte kan ha lite tur.. nu låter det inget när jag står på tomgång.. men gasar jag lite låter det direkt och mer när jag börjar svänga..kommer från pumpen...
kan oljan ha skadats? alltså tappat sina egenskaper? körde ju ca 30 mil med skummande olja.. och det lät mest lite hela tiden.. eller kan pumpen ha tagit skada? tittar jag ner i burken när bilen är igång så är oljan full av små små små bubblor, som när man får väldigt syresatt vatten i kranen.. låter man glaset stå en stund klarnar det. Kan styrväxel och sånt tagit stryk? om jag bara har motorn står och går och inte rör ratten ska det vara fart i oljeburken då oxå? dettaa kanske inte är så farligt.. men det låter inget roligt när man svänger.. dom flesta som kört en volvo 740 vet hur det låter när man ger fullt rattutslag.. pumpen jobbar häcken av sig.. likadant låter det här fast så fort jag rör ratten.. och naturligtvis mer när jag gasar.. dock om jag låter bilen stå på tomgång och rattar härs nästan inget alls.. fast jag står vid pumpen och lyssnar.

Hoppas nån har nån aning om felet..

MVH Thomas
Användarvisningsbild
av Charmed
Japps problemet löst.

det är ett rör i behållaren som lossnat. retur oljan ska gå ner i oljan för att inte piska upp skum.
Så om du tar och lyser ner i behållaren så ser du att där returen kommer in i burken så ska det vara en vinkel som pekar neråt.. den har säkert lossnat.
Jag köpte sonika en helt ny burk.. slapp jag försöka pilla och trassla.
Problemet löst.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]