Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jonmad
Förbrukade 40 l på 34 mil när jag körde Höganäs-Varberg tur & retur via E6:an. Pendlande hastighet på E6:an gav en snittförbrukning på 1.18 l/milen. Bilen ifråga är en 744GLE -88' med b230e.
Nyligen bytat till original luftfilter så skall se om det kan få ner förbrukningen något :)
Användarvisningsbild
av Hanson
jonmad skrev:Förbrukade 40 l på 34 mil när jag körde Höganäs-Varberg tur & retur via E6:an. Pendlande hastighet på E6:an gav en snittförbrukning på 1.18 l/milen. Bilen ifråga är en 744GLE -88' med b230e.
Nyligen bytat till original luftfilter så skall se om det kan få ner förbrukningen något :)
Då måste du väl kört "lite" över tillåten hastighet? Låter högt om du ligger i pendlarfart?
av jonmad
Hanson skrev:
jonmad skrev:Förbrukade 40 l på 34 mil när jag körde Höganäs-Varberg tur & retur via E6:an. Pendlande hastighet på E6:an gav en snittförbrukning på 1.18 l/milen. Bilen ifråga är en 744GLE -88' med b230e.
Då måste du väl kört "lite" över tillåten hastighet? Låter högt om du ligger i pendlarfart?
jo jag pendlade mellan 100-130km/h, dessa förbannade husvagnar & lastbilar som skall köra om när det är som mest trafik :-(O)
Användarvisningsbild
av goransson89
Min drar aldrig under litern, brukar ligga runt 1,2 - 1,3 beroende på hur man kör. En fredagskväll här i vintras så var vi ute och lekte lite, hade då kört 12 mil när kvällen var slut och tankade i 34 liter. :oops: Men då var det plattan i matten hela tiden :) Bilen i fråga är en 740 -88 GLE
Användarvisningsbild
av Hanson
Nu har jag satt dit BSR steg 3, och kört cirka 70 mil under helgen. Då har den dragit 0.91 l/mil bl. körning med omkörningar, mycket backar och jag har haft 3 personer i bilen, lite för lågt däckdryck (knappt 2,5) och förstås gasat lite mer än vanligt eftersom det är roligare nu ... Hur kommer det sig att den inte drar mer än så? Jag ska väl vara nöjd antar jag, men det är lite märkligt när man läser vad era drar ...
Användarvisningsbild
av timor
Nyss varit på långtur med 940in (F230FB, 130hk -1992)

2 vuxna, 2 barn + barnvagn och packning.
Kört mestadels E4, lite korta sträckor har det även blivit. Räknade ut att den dragit ungefär 0,85 l / milen. Har inte legat och växlat ner i onödan mao har jag gubbkört i runt 110-120 kmh. 8)

Kändes som en hyfsad förbrukning med tanke på att bilen känns som ett slagskepp.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]