Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
Så tvättade precis bilen. Skulle köra in i garaget så small det till i bak och handbromsen är helt slapp.
Har bara kört lite fram och tillbaka bilen på garageuppf. Det låter inte kul....

Vågar man köra bilen till verkstaden några km??. Eller bärgar ni bilen?

I runda slängar vad kan det kosta?...
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har upplevt samma sak på V70 2004.blockerad rätt bakre hjulet under körning.
du kan ta av hjulet och broms skivan och ta bort löst sko,så det inte finns någon risk.
Jag gav ca 150 per sko, mycket snabbt byte,så ingen oro :D
OM det är samma situation med dig, forstås.
Användarvisningsbild
av flyvert
Mina handbromsbackar "varnade" lite före haveriet genom att kort ligga an vid backning.
Misstänkte att belägget lossnat - en om man får tro detta forum en "Volvo Original Happening" sedan många år... ??:-/

När jag tog bort bromsskivan (tar 30 min - peace of cake) ramlade belägget ned på marken, kvar satt själva backen (minus belägg). Puh...
Monterade ny originalbromsback (där back och belägg fortfarande sitter ihop) och problemet var löst.

Har man otur slår den lossnande skiten av tappen (som expanderar handbromskonstruktionen - se bild) och då får man nog byta bromsok... :evil:

Bild

På bilden saknas hub, dvs hjullager (en annan "Volvo Original Happening" som jag fått byta 4 st av på min blott 10.000 milare) :-(O)

/f
Användarvisningsbild
av camaro69
Kör inte vidare för guds skull.

Klacken på spindeln kan slås sönder av skrotet som lossnat. Det kostar dig en massa extra kronor om det pajar.

Du behöver inte vara orolig för oket, men men däremot plåttallriken, spindeln samt alla fjädrar m m. Skulle tippa på att delarna kostar ca 4 - 5 kkr om det pajar. Sen tillkommer arbetet.

Bärga om du inte kan meka själv.
Användarvisningsbild
av flyvert
Borde fonka som tillfällig work around (borde inte ta mer än en timme, även för en som inte skruvat volvobromsar förr).

Det som inte får hända är att belägg & back kilar fast mot den roterande trumman och sen går runt tillsammans som en kvarn och tar med sig mekanismen för handbromsen.

/f
Användarvisningsbild
av wide
flyvert skrev:Borde fonka som tillfällig work around (borde inte ta mer än en timme, även för en som inte skruvat volvobromsar förr).

Det som inte får hända är att belägg & back kilar fast mot den roterande trumman och sen går runt tillsammans som en kvarn och tar med sig mekanismen för handbromsen.

Fan 2h med skivan nu, får i hel-vete inte bort den har slitit i skivan och slagit som en idiot,,,

Är man för klen?, man kan inte spjärna på nått sätt??. Elller är det bara att lsita och dra?...
/f
Har du lossat muttern vid handbromsspaken, och släppt spänningen för handbromswiren?

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]