Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tellus
hej har av någon anledning , obekant varför , blivit lite sugen på en 3,2:a . Idag har jag en -03 170 aut , är helt nöjd med den . Bra comfort och billig i drift . ( 0,7 blandad mest landsväg ) Hade före den en likadan -00 .
Vad kan man förvänta sig om man byter ? Med samma körstil är förbrukningen liknande ? Eller är det varningsflagg för denna inte så vanliga modell ? Servicekostnader ? Tror iallafall att man ska akta sig för första årsmodellen -07?
Eller blir jag mer nöjd med 2.5 t /ft ? T6?
Något annat jag borde tänka på?
mvh. Tellus
Användarvisningsbild
av StringerBell
3.2:an har en helt otidsenlig bränsleförbrukning och hör till samma hjärnsläpp som V8:orna, släppta precis före klimatdiskussionerna.

Tyskarna gör hyfsat snåla 6:or men jag skulle inte röra Volvos 3.2:or för annat än om man får en för ett skam-pris, speciellt inte med dagens fina D5:or på 205HK.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kika på en V8 awd. Provkör och känn. Man kan ju få en för i runda slängar 250 000kr, fullutrustad!

0,7 blandad blir jobbigt att komma ner till på någon bensinmotor till S80N.
Användarvisningsbild
av Guligan
3,2:an går att köra snålt på landsväg, kanske lite mer än 0,7 dock...
Jag gillar den, en riktig sexa! 8)
Användarvisningsbild
av sand3rs
StringerBell skrev:3.2:an har en helt otidsenlig bränsleförbrukning och hör till samma hjärnsläpp som V8:orna, släppta precis före klimatdiskussionerna.

Tyskarna gör hyfsat snåla 6:or men jag skulle inte röra Volvos 3.2:or för annat än om man får en för ett skam-pris, speciellt inte med dagens fina D5:or på 205HK.
Det var ett starkt uttryck. Du får gärna presentera förbrukningssiffror som är så avsevärt mycket högre än de femcylindriga motorerna så att hjärnsläpp rättfärdigas. TS kör till stor del landsväg och vad jag vet så är dessa motorer inte snuskigt törstiga då.

Med klimatdiskussionen som grund för att inte köpa en T6, 3.2 eller V8 så kan man också argumentera att D5 är overkill och långt mer än man behöver. Har man råd med den extra förbrukningen så tycker jag helt klart man ska köpa den bil man är intresserad av.

Personligen skulle jag nog ta en extra koll på V8an när du ändå är på gång.
Användarvisningsbild
av Funk
3,2:an är utan tvekan den tristaste motor som Volvo har i programmet.. lånade en XC90 och körde riktig landsvägs/motorvägskörning med den under 40 mil nu på semestern.. 1,45 i snitt !! Det är mer än V8:an som jag lyckades köra på 1,2 utan att direkt anstränga mig förra året.
Det värsta i sammanhanget är väl dessutom att den är helt karaktärslös och slö..

/Thomas
av Amli
Skippa 3.2:an och kolla på V8 eller T6 istället. Det finns förmodligen en anledning oxå till att Volvo själva har tagit bort 3.2:an från sitt program...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
3,2 finns fortfarande, men inte i Sverige. Det har kommit en uppdaterad version av den i USA. Då får den en helt annan karaktär (piggare, mer sofistikerad) och dricker mindre bensin.

Annars tycker jag som ovanstående, kolla på T6 awd och V8 awd, främst V8 skulle jag säga.
av JK24T
Jag har en del synpunkter som inte är värst populära här.. :roll:
Pm;a för info om du så önskar.
av Travolta
JK24T skrev:Jag har en del synpunkter som inte är värst populära här.. :roll:
Pm;a för info om du så önskar.
Man vill väl höra allas synpunkter, inte bara om de är bra sådana?

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]