Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har en XC90-03 med Premium sound paketet.
Finns det något att köpa så man kan använda Ipod till min bil?
Finns det något att köpa så man kan använda Iphone (både lyssna på musik och koppla in den till den inbyggda telefonen och se film i RTI)?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av flyvert
Ipod/Iphone-adapter finns att köpa och gör så att speldosan agerar "CD-växlare" och kan mao styras från bilstereon och rattknapparna.
Har inte sett någon superlösning med användargränssnitt á la Apple, men man kan i alla fall välja spellistor och låtar fram o tillbaka.

Video är det nog värre med - iPhone levererar komponentvideosignal (3 sladdar) och jag tror inte att jag sett någon konvertera signalen till kompositvideo (1 sladd) som TV-tunern lägger ut till RTI.

Det finns "fullösningar" där man kopplat från analoga (dvs idag i Sverige i princip värdelösa) Volvos originaltuner och kopplat in en "husvagnstuner" anpassad för 12V. Det finns även "lyxdosor" med flera tuners som gör att du kan "söka upp" dessa gamla kanaler som om vi fortfarande var kvar i det analoga nätet.

Dock är det inte speciellt mycket "bang for the buck", mest "pimp my Volvo" stil.

Men hittar du en konverter från komponentvideo till kompositvideo borde du kunna lägga in iPhonens bildsignal i RTI:n istället för original TV signalen (om du har TV option dvs).

Dock blankar RTI TV signalen när bilen rullar - även det går att "fixa" genom att fimpa hastighetssignalen till RTI (och den blir sämre på att följa bilen när GPS signalen är dålig eller obefintlig, t.ex. i tunnlar).

Köp en iPod adapter och ta ljudet därifrån
Vill du ha bild så titta istället på en volvo med RSE optionen:

/f
av VolvoXC90
Tackar för svaret Flyvert!

Kan du rekommender en bra IPOD/IPHONE -adapter som passar min bil?
Videon/RTI hoppar jag över verkar vara lite för komplicerat.
Vet du om det går att koppla min Iphone till den integrerade telefonen i bilen?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av flyvert
Sök på forumet - frågan har ställts och besvarats förr. Förutom Volvos originalkit finns det en firma i USA som säljer dessa konverters.

iPhone till inbyggd telefon går nog inte, även om iPhone har stöd för Bluetooth-handsfree.
Köp ett tvillingkort till ditt GSM abonnemang - då ringer det i bilen om mobilen är avslagen eller om du avböjer samtalet (vet inte hur det går till med iPhone dock) - på Ericsson trycker man på No.

Tvillingkorten delar samma mobilsvar och fungerar bra. 40 kr/mån hos Telia

/f
av Schasper
Vet att detta är en gammal tråd, men har letat efter samma sak, och som jag förstår detta så är det bara på http://www.teleshopen.com i Sverige som de fixar detta åt dig, och du inte vill beställa och fixa själv. Obs, har inte testat dem själv - bara letat runt och pratat med dem, ca 6000kr för rubbet inkl installation.

vad gäller component har jag hört att om man tar en av signalerna , vilken minns jag ej så får man komposit, funkar iaf på xbox
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Har jagat efter en lösning för detta ett tag nu till min XC90 -04 med high performance. Hörde av mig till min volvohandlare som genast bokade in en tid för montering av en originaladapter. Några dagar innan monteringen ringde de och sa att den inte passar min bilmodell eftersom min "headunit" hade ett för lågt serienummer.

Nu har jag varit i kontakt med teleshopen som tydligen säljer Gateway 500 för 7000kr som ger iPhone/iPod och AUX-kompabilitet. Det kräver dock att slutsteget sitter under passagerarstolen. Ska ut och kolla hur det ser ut i min bil...

Återkommer!

/ Jacob
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Om nån är nyfiken.

På min XC90 -04 med high performance sitter det inget slutsteg under passagararstolen. Då är det tydligen helt omöjligt att få en AUX/iPod-ingång - varken volvos originalsladd eller Gateway 500 funkar.

/ j

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]