Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Jaha, då var det dags för kamremsbyte. Jag tänkte höra mig för lite innan jag bestämmer om jag ska lämna in den för bytet (det lät dyrt) eller om jag ska göra det själv.

Vad jag undrar lite över är vad svängningsdämpare är för något, och om det försvårar arbetet? Har aldrig hört talas om det förut. I övrigt bör det väl inte vara så svårt att byta? Något man bör tänka på när det gäller att spänna remmen efter byte?

Sen undrar jag om man inte ska byta vattenpumpen samtidigt?

Någon som vet om det är servicen i övrigt som är dyr eller kamremsbytet?

Motorn är en B5234T3
Användarvisningsbild
av CarMan
Har inte detta i huvet, men tror att kamremsbytet fördyrar en del + att det nog är andra bytesditaljer som råkar hamna på samma intervall.

jag tycker det är enkelt att byta på dessa motorer, har du bytt på 850 tidigare så klarar du detta.

svängningsdämparen gör ingen skilnad för kamremsbytet, det är att remskivan är delad i 2 dalar mad gummi imellan, detta gör att man får något jämnare varv på hjälpagrigatsremen.

spänningen av remen sker enligt skalan på remspenaren & du ska ligga i olika lägen beroende på om motorn är varm eller ej, värt att veta är att du ska dra förbi & sen släppa till rätt läge.

du ska inte byta vattenpumpen dom håller bilen ut !
av nevyn
Tack! Jag tror nog jag ska försöka mig på det! Svängningsdämparen behöver man inte byta då om jag förstår det hela rätt? Däremot behöver man byta löprulle och spännrulle?

hur funkar skalan för remspänningen? och hur vet jag var den skall ligga vid kall resp varm?
av Nikish
vid vilket miltal e det dags för kammremsbyte på v70 ?
av Teemu
dom nyare V70n är det vid 16000mil. Kostade ca 7700kr på auktoriserad verkstad när vi gjorde den service förra året.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:dom nyare V70n är det vid 16000mil. Kostade ca 7700kr på auktoriserad verkstad när vi gjorde den service förra året.
ett kamrems byte kostar inte 7700:- :!:

möjligtvis att du btala det för din 16000 mils service, där bland annat ett kamremsbyte ingår.
för övrigt så är det 16000 mil eller 10 år
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Tack! Jag tror nog jag ska försöka mig på det! Svängningsdämparen behöver man inte byta då om jag förstår det hela rätt? Däremot behöver man byta löprulle och spännrulle?

hur funkar skalan för remspänningen? och hur vet jag var den skall ligga vid kall resp varm?
löprullen byts bara om den är dålig, därimot byts alltid spännrulen.

skalan funkar så att den reman ska vara åt slappa hållet om motorn är varm & åt andra hålet om den är kall, sen får du köra lite mitt i mellan om motorn är rums varm
Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev: för övrigt så är det 16000 mil eller 10 år
16.000 gäller det för s60 med? Läste någonstans att det är bättre att byta 1.000 mil tidigare, stämmer det?

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
Användarvisningsbild
av henka35
Gäller alla S60/V70/S807XC70/XC90 från 2000 till 2005. Från 2005 blev det 18000 mil på bensin och 24000 mil på D5/2.4D. Vet inte om det gäller T6:orna.
av Teemu
CarMan skrev:
Teemu skrev:dom nyare V70n är det vid 16000mil. Kostade ca 7700kr på auktoriserad verkstad när vi gjorde den service förra året.
ett kamrems byte kostar inte 7700:- :!:

möjligtvis att du btala det för din 16000 mils service, där bland annat ett kamremsbyte ingår.
för övrigt så är det 16000 mil eller 10 år
Precis, var 16000mils servicen jag menade med priset.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]