Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av flink
#308988
Vita skall inte vara några problem så länge dom lyser godtyckligt.

Ibland kan man verkligen undra hur vissa bilar kan ha gått igenom besiktningen!?
Ser var och varannan dag någon risig bil på vägen och undrar varför den går igenom och en annan kan dom ge underkänt pga dålig vindrutetorkare!?
Ta tex strålkastare av plast som är så slitna så att dom är helt matta och mjölkiga och som knappt släpper igenom ljus! Eller en relativt nybesiktad bil som en bekant till mig köpte... när jag tog en närmare titt på bilen så var den totalt trafikfarlig. Det fanns inte mycket som var helt på den bilen!

Nä, var du lugn med dina vita LEDlampor. Om han mot all förmodan skulle underkänna dom så kan du alltid göra som bl.a. vissa lite mer kända bilbyggare här i landet brukar göra, muta honom. ;)
av Kluster
#309207
....eller så plockar du ur dina dioder innan besiktningen och kör standardlamporna och installerar dom på nytt efteråt. Eller? :wink:
Användarvisningsbild
av Ticken
#309704
Asså vilka lampor är det vi pratar om? För jag tror inte att du hittar en besiktingsman som godkänner dioder i tex dimljusen.. men därimot typ regplåtsbelysning eller positionsljus är nog lugn, förutsatt att du kör med dioder som lyser mer varmvitt än blåvitt..

/Ticken
Användarvisningsbild
av Maxwell
#309778
På positionsljusen fick polaren nedslag hos SBP, besiktningsmannen tyckte de lös blått... :roll: En 940 var detta på. Jämför med de vanliga glödlamporna lyser diodlampor verkligen vitt, vanliga glödlampor lyser ju mer år det gulaktiga hållet. Men, men... Gubben hade bestämt sig för att de lyste blått och det blev en villkorlig 2:a.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Ticken
#309797
Men det beror ju fortfarande på vad det är för diodlampor, finns ju miljoner olika. man kan ju faktiskt köpa sånna som lyser lite varmvitt. då borde det inte vara något problem..

sen låter det ju konstigt att han fick en 2a... brukar man inte få 1or för sånt??

/Ticken
Användarvisningsbild
av Maxwell
#309869
Det var en villkorlig två, alltså en sådan som man inte behöver visa upp men som måste vara åtgärdad vid nästa besiktning eller vid en flygande besiktning. Sedan finns det inte "1:or" längre, utan man får en 2:a som man antingen får ombesiktning på eller måste fixa så fort som möjligt utan ombes.

//Maxwell
Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]

Oljebyte i Haldex

Eftersom jag gjorde bytet med hjälp av domkra[…]