NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tylo
Hei Odd,

Gratulerer med ny bil, men hendelsen understreker vel ikke at V50ene er spesielt feilfrie. Det viktigste for oss forbrukere er jo likevel at vi har en bil vi "liker" og at garanti/forsikring ordner med evt. problem.

Venter i spenning på min nybestilte V50 1.6D 2010 momentum m auto s/s, HP stereo /USB og BT enn så lenge, og satser på at alle barnesykdommene er ryddet bort. V50 er vel snart produsert i 6 år?

ps: anbefaler du volvia? Selgeren ville prakke på meg "Activ" eller noe liknende, og påstod at 80% kjøpte denne.
av Pippolei
Jag har rattat min v50 t5 i lite mer än ett år nu och är SUPER nöjd.
Vart lite rädd när man läste på forum om alla problem med bilen, men den har rullat felfritt i 1500mil så det är klart godkänt.

Bränsleförbrukning är dock högre än vad jag hade väntat mig.
av Lövet
Jag är också mer nöjd än vad jag trodde jag skulle vara med min S40N T5 AWD. Kom från en "Premium bil" (BMW 530) men tycker inte att jag bytt ner mig särskilt mycket - bara i andras ögon. Jag är mest imponerad av hur vuxen bilen känns, både vad gäller ljudnivå och fjädringskomfort. Den låga ljudnivån tillskriver jag dubbelglasen och automatlådan som sänker varvtalet rejält. Faktum är att jag aldrig kommer köpa en Volvo utan de laminerade rutorna, jag upplever skillnaden som närmast enorm.

En annan fördel är att bilen är tokbillig att försäkra. Jag har inte hittat något som har ens i närheten av den premien med 200+ hk i.

På nackdelssidan finns egentligen bara förbrukningen som är så hög att jag närmast häpnar. Runt 1,4 liter milen ligger jag på när jag pendlar till jobbet och då är det ändå 70 väg. Detta är 3 dl mer per mil än 530in. Inte imponerande direkt. Snittet över alla tankningar ligger dock på 1,08 lit/mil så det är verkligen stadstrafik som den inte gillar. En annan nackdel som egentligen bara gäller S40AWD är att bagageutrymmet blir så lågt pga bakaxeln. Bagagegolvet ligger runt 10cm högre än på FWD varianterna. Detta gör att man inte ens får in en ICA kasse på höjden...

Vad gäller direkta fel så har bilen egentligen bara varit tjurig att starta när motorvärmaren varit monterad. Detta är åtgärdat genom att man flyttat några rör till värmaren som tydligen lurade någon givare att motorn var varm fast den var kall. Åtgärdades på garanti. Sedan har farthållaren upphört att fungera 1 gång och stereon 1 gång. Båda fixades genom att bara starta om bilen och har inte återkommit.

Min bil kommer dock att säljas till hösten men det beror inte på att jag är missnöjd med den utan enbart för att jag kommer åka tunnelbana till jobbet framöver. Annars hade jag nog behållt den ett tag till.
Användarvisningsbild
av StringerBell
På det hela taget är jag nöjd, bara lite smågrejer som jag vill få fixat på garantin: en utsliten list, framdörr, krånglande minne på förarstolen.

Geartronic'en har lite märklig stegning, 1-3 ligger nära, sedan ett rejält hopp till fyran och sedan femman strax därefter. Vid medelhård accelerering dyker varvtalet nästan tusen varv 3000-2000 mellan trean och fyran. Påverkar dock inte accelerationen i nämnvärd grad. Det är lite svårt att dosera turbo-kraften ibland, och inte sällan gör man kraftigare acc än nödvändigt. Tur att det finns antispinn när vintern kommer.

Då och då hörs en kraftig knall i rutan, som ett stenskott. Undrar var det kan vara. Händer för sällan för att vara störande. Vid jämn fart kan man också höra ett svagt reläljud någonstans bakåt i bilen. Inte heller störande, direkt.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]