Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppson
angående dumpventilerna, kan man ta bort dom för det är en sak jag inte riktigt är för, det där pys ljudet, eller sitter dom där av en anledning? var sitter de?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Dumpventilen öppnar på turbons trycksida för att lätta på trycket antingen mot atmosfären (öppen & högljudd) eller tillbaka till insugssidan (återcirkulerande & tyst), när du släpper gasen t.ex. vid växling, annars så skulle turbon i princip tvärnita varje gång och det sliter hårt. Alternativet är att bygga tillbaka till återcirkulerande som dessutom original sitter inbyggd i turbon på de flesta.
av Niiranen
camaro69 skrev:Ja du jeppsson.

Basic.
850 Turbo är med 2,3 liters motorn. Oftast svensksåld.
T5 heter den för export. Dom som sedan importeras sitter det oftast 2,0 liters motorn i.
T5-R var den lite vassare varianten med mer utrustning. Finns med båda motorerna.

Om jag skulle köpa en 850, så skulle den vara svensksåld och välvårdad, samt inte söndertrimmad.

köp en helt vanlig T5 eller t5r eller r som det inte är något gjort med! bästa alternativet. min bil en t5r t gul. större turbo16T andra spridare och 3" från turbo öppet filter ett chip från TM racing. de säger 270 ärliga hästar på det jag har.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]