Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hellgun
Hej!

Har en v40 1.8 -00 och kört 150 mil nu sen jag besiktade i slutet av juni. Besiktningsmannen hörde en antydan till slitet hjullager vid högersväng men det var så svagt att han inte kunde säga mer om vilket lager det var. Efter det har ljudet ökat och till en början var det mest vid högersväng men nu låter det nästan lika mycket oavsett sväng.

Har läst att det är vänsterlagret som är kass vid oljud vid högersväng men hur vet man om det är fram eller bak? Kanske baklagrena inte låter annorlunda vid sväng?

Sen har jag sett att Biltema inte säljer baklager. Kan det vara så att det är väldigt ovanligt med slitna baklager?

Jaja... någon som kan tipsa om vilket lager jag ska byta? Kan man t ex känna vilket som är slitet genom att hissa upp bilen och snurra på hjulen? Eller kanske man kan känna att det glappar?

Tack på förhand!
Skulle också tro på någon av de vänstra.
Men som du är inne på så är det troligt att du känner/ hör detta om du hissar upp och snurrar. Kanske svårare att känna fram pga framhjulsdriften.
Bytte bakhjulslager på min S40 förra året. Som du säger är det svårt att veta vilket det är. Det finns inte någon garanti för att det är vänster bara för att det låter vid högersväng. Jag gjorde som så att jag tog bort bromsklossarna så att jag kunde snurra lagret obehindrat. om man då sätter en mejsel mot centrumbulten och lägger örat mot mejselskaftet så hör man tydligt om lagret är kass. I mitt fall hördes det ändå för det var helt slut. Om det är fram så är det nog svårare att höra pga drivaxeln men med "mejselmetoden" ska det nog gå. Jämför mellan hjulen.

Som du skrev så har inte Biltema baklagren. Jag köpte på Micro, SKF-lager, kostade 1200:-/st om jag inte minns fel. Varför Biltema inte har dem kunde de inte svara på.
Såååå... nu har jag skruvat lite på bilen och tror (hoppas) jag kommit fram till att det är vänster framlager som är kass. Tyvärr kan jag ju påverkats av att jag trodde det redan innan...

När jag hade plockat bort bromsarna och snurrade på hjulet hörde jag ett högfrekvent knastrande vänster fram. På övriga hjul hörde jag inget ovanligt. Kan detta ljud ha med lagret att göra? I övrigt var det svårt att höra i fram då drivaxlarna snurrar med.

Mejseltricket ovan funkade inte riktigt för mig. Allting snurrar ju så det gick inget vidare att hålla mejseln still mot centrumbulten. Om jag höll mejseln tryckt mot navet så att den inte snurrade med så knastrade det mest från friktionen mellan mejsel och nav. Att hålla mejseln så att den snurrade med lyckades jag inte.

Funderar på att byta lagret själv. Är det 36 mm hylsa till centrumbulten? Är det någon som testat Biltemas hjullagerverktyg: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=152465

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]