NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linuz76
ThomasT skrev:Tankade bilen nyss...

Och jämför man färddatorn med trippmätaren så visar färddatorn drygt 10% mer i förbrukning...

Vilken ska man tro på...?? ?:-/
Att beräkna förbrukning på endast en tank verkar inte helt tillförlitligt eftersom det kan variera hur full tanken blir. Vissa pumpar har en förmåga att stoppa när det fortfarande får plats ytterligare några liter.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har aldrig riktigt förlitat mig på färddatorn.. bara använt den som en fingervisning på ungefär hur mycket den drar.
Måste nästan göra en undersökning för att se hur stor ev. felvisning den ger :)
Återkommer när jag sammanställt all fakta....
av PatrickSoderberg
Har en V50 1.8f -09 som gått 1400mil.
Bränsleförbrukning bensin ca 1,02 l/mil och E85 ca 1,3 l/mil.
Trots farthållare och lite trafik när jag körde Skövde-Kristianstad idag så kommer jag inte under 0.98 bensin. Det är sjukt mycket för en ny bil. påtalade detta på verkstaden vid första service och de säger att det ska vara så. Måste ju vara fel?!

Inte ens i närheten av de siffror Volvo anger i infon:
Bränsleförbrukning liter/100 km (bensin), blandad körning, man: 7,4
Bränsleförbrukning E85 liter/100 km, man: 10,4
av glitch
Jag har en V50 2007 1.8F och på bensin brukar jag hamna på ~0,8 blandad körning och med etanol runt dryga litern på samma sträcka. Sen försöker jag köra rätt så snålt överlag och märker tydlig skillnad om man är lite mer gasglad ibland :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Nu har jag kollat upp alla siffrorna...

De 950 första milen (innan första oljebytet) så har bilen dragit i snitt 0,913101 l/mil
Efter det har förbrukningen minskat drastiskt och har de senaste 150 milen legat lägst någonsin på 0,766 l/mil i genomsnitt blandad körning.
Genomsnittet för hela bilens livslängd är så mycket som 0,893925 l/mil

Vet inte om det var sirap dom haft i motorn från fabriken när den gått ner över en dl i förbrukning efter oljebyte!? :???:
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]