Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle
Ahaaa ... Du sade att den hade gått strax över 16000 mil..

Är kamremmen nyligt bytt ???

Om det är så så undrar jag inte om de som gjort jobbet lyckats med att lägga på remmen en "kugge" fel ....
DVS att kamaxeln står lite fel.

Kan vara värt att kontrollera att allt står rätt till kamaxlarnas positioner innan du går vidare och byter ut mer delar.

Symptomen man får vid felkuggad rem är nämligen att bilen blir slö och drar mycket soppa..

Lycka till !
av SillyBear
Hmm....jo kamremen är nybytt ca 200 mil före jag köpte den av volvo i gävle

Kanske kan vara värt att låta volvo här i umeå kolla upp så den är kuggad rätt, annars får f-n volvo i gävle stå för notan
av SillyBear
Erbe, vilket program är det du använder (från print screen du klistrade in)

Är det volvos program eller något man kan ladda ner själv?
av macallan
min bil var riktig slö och drog mkt bensin..båda kammarna stod fel en kugge..tyvärr så har bilen gått varm pga detta.. och detta har bilen åtgärdat genom att hinka in bensin för att kyla ner..avgassystemet har gått varmt och svartnat i färg..se TURBOSTRUL
av erbe
SillyBear skrev:Erbe, vilket program är det du använder (från print screen du klistrade in)

Är det volvos program eller något man kan ladda ner själv?

Det är ( Vadis ) å det finns å ladda ner på diverse ställen....sök på google!
av SillyBear
Fått programmet att funka nu, tack för tipset

Hur får jag fastställt om kamremen är kuggad fel?

Har tid på volvo men den är inte förän 25e augusti och vill helst inte vänta så länge med att få felet konstaterat

Är det något vilken firma som helst kan konstatera?

Eller bör man låta volvo göra det, för jag har tänkt se till att volvo i gävle står för notan om dom kuggat kamremen fel
av SillyBear
Varit på volvo och fixat felet, visade sig att det var en avklämd kabel till kamaxelställnings solinoiden

Bilen blev mycket piggare nu, men vet inte om jag tycker den är sådär otroligt rapp när man har den chippad

Om det hade varit något fel på lmm eller annat så hade väl volvo sett den när dom läste av felkoderna?

Finns det något sätt att veta om det kan vara något fel på bsr chippet?

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]