Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick stanna på E-4 för att det blev kraftig rök i bilen, visade sig att packbox utgående axeln mot kardan gett upp o oljan kom på avgassystemet.Lämnade in bil på verkstaden o de bytte den, körde o kollade lite gick bra i låg fart men kom ut på E-4 igen tyckte det lät ett litet konstigt ljud 80-110 o efter 1mil i 100-110 blev det ett jättemoln av rök igen, det visade att en stödhylsa som var konad i ena sidan var felvänd, de sa de gjort fel,de hade provkört o inte märkt något mer problem. men jag hör ett ljud som liknar ett transmissions ljud o blir vibrationer över 100km/h, finns det något lager ut mot kardan ? eller är det den beryktade vinkelväxeln som börjat ge upp? eller är det något mer på kardan bakåt som kan orsaka problem? någon som har något tips?
Hej,

vid byte av packbox på utgående axel vinkelväxel så är det väldigt viktigt att dra medbringarmuttern med rätt moment annars blir det glapp eller för stor förspänning av pinjonglagrena.
Bägge dessa fel leder till lagerhaveri och vinkelväxelbyte.

Låter som en oseriös verkstad om de vände hylsan åt fel håll, vilket gör att man blir misstänksam hur väl de kan
montera muttern och få rätt moment igen, dessutom har de , om de nu har tagit isär och vänt hylsan igen,
haft isär och dragit moment två gånger, ev. då fel moment bägge gångerna.
Lämnar in bilen hos en transmissions firma på måndag som ska kolla lite,Pratade med den första verkstaden men de anser att de kan volvo o ej gjort nått fel,Så klart man lämnade in på en firma som bara verkar kunna prata men ej reparera! Får hoppas på nästa firma nu, de fattade inte hur de andra lyckats vända hylsan fel o fått fast den, Det enda som kommer att svida är väl i min plånbok antar jag.
Om det är distanshylsan som sitter mellan medbringaren och lilla pinjonglagret du pratar om så är det fysiskt sett inga problem att vända den fel, enda problemet är, precis som du råkade ut för, att inte tätningen funkar.
okej,men de som reparerade bilen anser att eftersom packbox gått sönder första gången o de fick i ca 1 liter olja så borde de varit skador före,Men det var inget transmissionsljud då jag lämnade in bilen då, de kom efter de bytt andra gången o då fick de i 6-7dl olja så med dem kommer man väl inge längre,får nu hoppas att de jag ska lämna in till på måndag är duktiga o inte bara pratar.
:cry: ringde o kollade med verkstaden om vad de hittat för fel, fick det dystra svaret att fördelningslådan var slut(antar att det är samma som vinkelväxel men olika benämningar) en utbytes på volvo kostar strax över 10 000:- + att verkstaden vill ha 5000:- för jobbet, känns hårt att att kosta på 15 tusen på en bil modell som annars kostar33-40tusen ungefär.Verkar vara dåligt med begagnade,
Tror att lådan heter AW 42, o att det finns 3 modeller som är beroende på vilket chassienr bilen har.
Gissar att din bil gått ca 25-28000 mil för det verkar som ett antal vinkelväxlar ger uppdå både den modell du har o xc70, känner till 5-6 st som pajat runt de miltalen, men bara en viskokoppling o den är ändå dyrare att byta.
Har du tur kanske du hittar en på skroten för halva priset, spelar ingen roll om växeln kommer från en manuell eller automat,gå in på en volvobutik o tala om chassienr så kan de ta fram vilket artikelnr den har (för det andra säger dom nog det intefinns begagnade att få tag på)
o sök sedan på te.x bildelsbasen,lagabasen på artikelnr. Lycka till
Nu är bilen i gång igen, Hittade en vinkelväxel från en manuell v70 awd på en bildemontering, enligt volvo fanns det inga begagnade att få tag på, o den måste vara från en automat sa dom.(de vill väl tjäna lite en xtra slant antar jag)
gjorde som bmw735 skrev såg till att det var rätt artikelnr.
Bara tuta o köra nu!
Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]