- lör 01 aug 2009, 18:55
#308466
Hej på er.
Startade mina dagar bakom ratten i en röd volvo 245 och nu lutar det åt att jag skall återuppleva det efter 14 år bakom ratten i div olika Saabar. 8)
Kan väl påpeka att det inte är HELT nödvändigt men min far har en rostfri 245 -87 stående som han tänker skrota vilket jag tycker är synd så tänker ha bilen som extrabil / vinterbil / dragbil etc. Bilen är besiktigad UTAN ANMÄRKNING i våras så det kan tyckas extra onödigt att skrota den, problemet är dock som följer.
Den har en B230K motor som startar och går när den vill. Ibland startar den ibland inte, ofta dör den går inte att starta och startar efter en stund etc. Tydligen går det otroligt fett och surar ner sig. Har hört att just dessa "K" har en förgasare som kan krångla. Så vad skall jag göra för att få löst det problemet? Klurar på att;
a) Byta insug och förgasare till någon av de vanligare modellerna. Vilka passar i så fall och vad rekommenderas.
b) Byta hela motorn rakt av. Några förslag?
c) Hjälpa gubben att dra den till skroten och slippa en massa bekymmer....
När väl bilen går kommer jag att försöka trimma den så det kan man ju ha med i förutsättningarna. :)
Startade mina dagar bakom ratten i en röd volvo 245 och nu lutar det åt att jag skall återuppleva det efter 14 år bakom ratten i div olika Saabar. 8)
Kan väl påpeka att det inte är HELT nödvändigt men min far har en rostfri 245 -87 stående som han tänker skrota vilket jag tycker är synd så tänker ha bilen som extrabil / vinterbil / dragbil etc. Bilen är besiktigad UTAN ANMÄRKNING i våras så det kan tyckas extra onödigt att skrota den, problemet är dock som följer.
Den har en B230K motor som startar och går när den vill. Ibland startar den ibland inte, ofta dör den går inte att starta och startar efter en stund etc. Tydligen går det otroligt fett och surar ner sig. Har hört att just dessa "K" har en förgasare som kan krångla. Så vad skall jag göra för att få löst det problemet? Klurar på att;
a) Byta insug och förgasare till någon av de vanligare modellerna. Vilka passar i så fall och vad rekommenderas.
b) Byta hela motorn rakt av. Några förslag?
c) Hjälpa gubben att dra den till skroten och slippa en massa bekymmer....
När väl bilen går kommer jag att försöka trimma den så det kan man ju ha med i förutsättningarna. :)
Senast redigerad av 1 MrTurbo, redigerad totalt 0 gånger.
Flyger SAAB Mekar allt...
"Alltid Rött Alltid Rätt " Imperiet
"Alltid Rött Alltid Rätt " Imperiet