Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Törs man fråga vad reparationen gick på? Fick du nått svar på vad som krånglade? Eftersom den reagerar på en dask så käns det som glapp/sprucken lödning nånstans.
av Psyko
graba skrev:vanligt fel!!!
det började med helljuslampan och blikersindikatorerna (gröna pilar) slutade funka på instrumentet.
sen började klockan (uret) gå backlänges!!
kolla med http://www.auto-instrument.se
de hjälpte mig med min V70-03 när alla instrument slutade fungera för ca 2 år sen. Fick hjälp snabbt (skulle besiktiga) fick tillbaka bilen samma dag, det har inte krånglat en ända gång sen dess!! Alla felmeddelanden bla "SRS AIRBAG-service erfodras" nollställdes. Betalade en fjärdedel mot vad Bilia ville ha och fick 1 års garanti!! De hanterar tydligen flera sådana fel i veckan.
mvh
Palle
Tycker det verkar som spam !!!!!

Reagerar eftersom du hittat alla trådar angående Instrument o
postat samma sak i dom.
Vi har bevakning på detta/Grammse
Senast redigerad av 1 Psyko, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Jäkla irriterande klocka som följer muspekaren på den länkade sidan urrrrk :roll:
av Lasse73
Samma problem att klockan rusar baklänges och stannar efter nån minut. diagnostik i bilen visat inget fel i DIM och CEM. Händer vid påslag av tändning läge 2. Ibland rusar ej klockan bakåt. Gjorde diagnostik när klockan rusade och fortfarande inga felkoder. Någon som löste problemet med uppgradering?
av Lasse73
Du kan ju kolla OM du har några felkoder, men inte se vilka. Håll inne READ-knappen och tryck två ggr på dimbakljuset. Nu står det "DTC in vehicle" eller "No DTCs set"
Sen kan du bläddra igenom alla styrenheter med READ för att se var ev. koder finns. "Checking" resp. "Ready" betyder att självtestet pågår eller är klart, inga felkoder. (Vissa styrenheter letar fel hela tiden, andra bara vid uppstart)
Där finns bla DIM och CEM.
av Lasse73
Mutterdragare skrev:Klockrent DIM fel.
Är det instrumenteringsbyte som gäller eller kan det fixas med lite hempul eller nån uppgradering jag läst om tror du?
Instrumenteringsbyte låter dyyrt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men det där med Read knappen är i princip värdelöst då en P2 bil nästan alltid har en felkod nånstans.
En helt onödig grej i princip.

Angående DIM byte så har jag sett trådar där man lött själv.
Detta händer pga kall lödningar som finns på DIM
Nu minns jag inte vart jag sett detta men det fanns bilder som visade vart man skulle löda.

annars är det DIM byte som gäller
Användarvisningsbild
av jimDK
greeeken skrev:Jo men det där med Read knappen är i princip värdelöst då en P2 bil nästan alltid har en felkod nånstans.
En helt onödig grej i princip.
du säger att din bil har alltid ett fel? eller tror ni att de diagnostiska system är onödigt

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]