Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

LarsBd skrev:Självklart får alla med lättskruvade framvagnar betala ett ordentligt överpris för en inställning.
Varför är det självklart?

Bör man helst göra framvagnsinställning på löpande räkning istället? de flesta har väl rätt lättskruvade framvagnar, och fastpris verkar ju ändå inte gälla om man inte har det.
av LarsBd
Bara för att om de beräknade fastpris på att allt skulle gå perfekt jämt blir det en förlust i genomsnitt eller åtminstone en för liten vinstmarginal. Om man vet att framvagnen är perfekt förutom lite justering är det sannolikt billigare att göra det på löpande räkning. Om man inte vet vilket skick bilen är i och man tar det på löpande kanske verkstaden reparerar allt som behövs utan att fråga kunden först tex riktar den krockade bilen byter framvagn borrar ur fastrostade skruvar (oops höll på att skriva något som diskuteras på annan plats) och skickar en räkning på 50000kr.
Verkstaden ser till att ha en rimlig marginal på timtiden som kunden får betala i en sorts försäkringspremie. Alla fastprisjobb tar i snitt mindre tid än beräknat, löpande jobb däremot har en tendens att ta längre tid än beräknat :roll: .
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
jag vet ingenting om någonting överhuvudtaget, men när min verkstad justerade vinklarna var det i alla fall ingen som plockade av något styrstag. jag hade blivit förvånad om dom hade gjort det, speciellt utan att fråga först.
av Hemulen
Oplen jag nämnde om tidigare som var inlämnad på framvagnsinställning,där hade dom justerat in en sida,när dom kom till den andra sidan så gick klämskruven som sitter på styrleden av och då avbröt dom arbetet. Frågade hur jag ville göra.Som sagt valde att fixa själv. Finns ju fastpris på många jobb t.ex avgas, ska man då betala om avgaset inte blir bytt? Man anlitar en trädgårdsmästare att klippa gräsmattan efter överenskommet pris, han kommer en regnig dag och säger att det inte går att klippa,man får en faktura på samma pris som om han hade klippt. :shock: . Man gör upp med en trädbeskärare om ett pris för snaggning av träd, han kommer en stormig dag och säger att det inte går att snagga trädet och skriver ut en faktura på 5000kr + moms. :shock: . bara några enkla exempel. Ingen skulle våga anlita en hantverkare,skulle bli ohållbart.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]