Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Aqualung
Hej!
Köpte för några dagar sedan en XC70 med HU-603-stereo (ej växlarevarianten alltså).
Vid provkörningen några dagar tidigare fungerade CD-spelaren perfekt med bränd skiva.
När jag för första gången efter köpet ska prova med en av mina egna skivor som var
ny original och spelad 2 ggr tidigare så vägrar spelaren läsa skivan och visar "ERROR".
Har provat följande:

Blåst med fint munstycke i CD-springan med tryckluftspray på burk för att ev. blåsa
bort damm från linsen.

Köpt rengörings-CD med små fina borstar som ska borsta linsen men jag lyckas ju inte
ens hoppa till spår 2 så att själva "rengöringsprogrammet" kör igång...

Skruvat loss minuspolen på batteriet 20 minuter för nollning av stereon.

Inget av detta har fungerat...

Har någon något annat tips eller är det bara att försöka hitta en begad som gäller?
Egentligen skulle jag vilja byta till något annat fabrikat men det verkar sjukt meckigt
enligt de trådar jag har läst här på forumet.
Är oerhört tacksam för synpunkter eller tips!
av Aqualung
Tackar och bockar för tipset Thomas!
Nej, jag har varken telefon eller slutsteg. Enligt några trådar jag läst så får man en massa krångel med felmeddelanden så fort man drar ur kontakten ur sockeln? Vet du om mjukvaran också måste bytas och hur man gör detta i så fall?
Vet du om man kan få funktionerna i ratten (spårväljare samt volym) att fungera även vid byte till annat fabrikat?
Många frågor blire ;-)
av dasboot
Aqualung skrev:Tackar och bockar för tipset Thomas!
Nej, jag har varken telefon eller slutsteg. Enligt några trådar jag läst så får man en massa krångel med felmeddelanden så fort man drar ur kontakten ur sockeln? Vet du om mjukvaran också måste bytas och hur man gör detta i så fall?
Vet du om man kan få funktionerna i ratten (spårväljare samt volym) att fungera även vid byte till annat fabrikat?
Många frågor blire ;-)
För att rattstyrningen ska fungera så måste du köpa en stereo som stödjer det, samt att du måste se till så att det finns en canbus adapter som omvandlar de digitala styrsignalerna till analoga som stereon klarar.
Innan du byter stereo så bör du åka förbi volvo och ladda ner mjukvaran för att av installera stereo. Annars kan du få en massa felmeddelanden. Du kommer även att tappa backsensorerna i fall du har såna då dessa kommunicerar via canbusen med hu stereon. När detta är gjort så kopplar du loss minus polen på batteriet och låter den ligga av i några minuter innan du börjar plocka ner mitt konsollen. Du behöver lossa ecc panelen för att kunna monter din-rams adaptern. Om du inte har kopplat loss batteriet så får du felmeddelanden efter som du lossat på kablarna för ecc mm.

Har en alpine 9886r som passar i v70n och med den så funkar rattstyrningen via en canbus adapter. PM:a om du är intresserad.
av Aqualung
Tack dasboot för värdefulla tips!
Var förbi BRL idag och det lutar nog åt jag köper en Pioneer som också stöder rattfunktionerna, ca 5000 pix monterat och spelklart. Kollade dessutom insatsen hos den lokala Volvohandlaren - 395 pix kostar den där. Glömde ju iofs kolla om BRL kör in avinstallationsmjukvaran också eller om detta endast görs hos Volvo. Får kolla det. Hur mycket vill du ha för 9886:an annars?
Användarvisningsbild
av Funk
Du behöver inte ladda ur/om mjukvaran om du inte vill.. Du får felmeddelande vid utläsning om att kommunikationen med AUM inte fungerar, men det påverkar inget annat vad jag vet. Har laddat ny mjukvara i andra noder utan problem med den felkoden lagrad och inte hittat något negativt för övrigt under de tre åren jag kört med min Pioneer. Jag vill inte avinstallera ifall jag vill montera tilbaka originalstereon...

/Thomas
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]