Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Har som jag även skrivit i någon annan tråd bytt växellåda på min 850 GL - 94

efter att fått tillbaka nya lådan och fått allt på plats verkar det som att rattstången hoppat ur sitt läge på något vis. den sitter nu nämligen ivägen för kopplingspedalen.

Kan detta ha något att göra med att vi sakta och försiktigt sänkte ner ramen några centimeter för att få ur och i lådan?
Någon som vet hur detta på enklast sätt löses?
av Andy1983
Jag är inget proffs på det här, men det låter tyvärr som Ni gjort en dundertabbe. Jag plockade av min rattstång där ute när jag sänkte min vagga. Säkert fler som kommer att svara här som kan säga vad Du gjort fel, men det låter inte bra alltså. Hoppas det går väl
av *pettson*
Om ni bytt växellåda så sänkte ni inte subframen nån decimeter precis. Ni vore en av dom första som tråcklade ut en växellåda ur ett hål som är ett par decimeter stort. Har bytt några lådor i min dag och du har garanterat haft ca 30cm mellan subframen och nederdelen av karossen. Annars går inte lådan ut ur hålet.. Men undersök problemet. Rattstången är delad under instrumentbrädan.(också).
Användarvisningsbild
av Dalmans
okej då, en decimeter var nog århundradets underdrift.

har kollat på rattstången idag. så som jag ser det så har den inte blivit skadad eller böjd.
utan det som verkar ha hänt är att stången som går från golvet upp och in i ett rör precis under instumentpanelen verkar ha åkt ur en bit när vi sänkte "vaggan" när vi senare hissade upp denna åkte inte stången in lika långt utan låste sig och har på så vis hamnat lite galet (+ att ratten har hamnat ca 1cm "uppåt"

Då fick jag två teorier, den ena är att ta isär knutkorset som sitter längst ner på stången, för att kunna få in stången i "röret" rakt, så den hamnar på rätt plats. den andra teorin är att gå andra vägen och lossa ratten och i stället trä på "rör-delen" på stången.

Funkar båda sätt?
vilket är enklast?
Törs man pilla på ratten när det sitter airbag i den (och hur tar man isåfall bort ratten, bänder upp "airbag-locket"?
av *pettson*
tja.. lossa nedre rattaxelknuten lär ni behöva göra. Detta eftersom ni måste fixa till lagringen igenom tätningen i golvet. Sen lär ni behöva demontera hela rattstången inifrån för att rätta till resten. Och.. NEJ man bänder inte isär nån airbag. Sök lite här i forumet, frågan har kommit upp förut. Behandla sakerna som dom laddningar dom är. Inte med skräck men med respekt. När du demonterat kudden så lägg ALDRIG NÅGONSIN kudden med kudd delen nedåt. ALLTID metallbottnen nedåt. Detta om det mot förmodan skulle hända nåt så slipper du en projektil i bilen.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]