Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Varför skulle de inte ha betalt för det jobb de gjort? Det är väl få här som jobbar gratis... De har ju ändå lagt ned två timmars jobb på bilen.

Jag är inte speciellt förtjust i bilverkstäder, men inte ens de ska behöva jobba gratis.

.
Det är bara för det var en risk dom tog när dom erbjöd fastpris, dom gör väl hundratals framvagnsinställningar, vinst på vissa kunder och förlust på andra. Kalkylen är att det ska gå med vinst som helhet, inte nödvändigtvis varje enskilt fall.

I så fall hade dom ju gjort det på löpande räkning istället.
av LarsBd
Låt oss anta att någon kommer med en bil som en gång är krockad och därför så vind att det inte går att justera framvagnen, är det då rimligt att verkstaden ska bekosta riktning av bilen för att de har lagt ett fast pris på framvagnsjustering? Eller du lämnar in bilen för bromsklossbyte till fast pris och verkstaden upptäcker att ok och skivor är så rostiga att det inte går att montera klossarna på ett godtagbart sätt, ska verkstaden betala nya ok och skivor? Sannolikt inser de flesta att detta är orimligt och jag förmodar att det förutsätts när man lämnar pris på en framvagnsjustering att alla delar går att lossa och justera utan nämnvärd extra tidsåtgång, allt annat jobb och material tillkommer utöver det fasta priset. Anser man att verkstaden endast ska utföra justeringen bör kunden själv kontrollera att alla delar kan justeras innan man lämnar in bilen, orkar man inte göra detta får man finna sig i att betala verkstadens nedlagda timmar.
Användarvisningsbild
av ThomasT
torbjorn_75 skrev:Det är bara för det var en risk dom tog när dom erbjöd fastpris, dom gör väl hundratals framvagnsinställningar, vinst på vissa kunder och förlust på andra. Kalkylen är att det ska gå med vinst som helhet, inte nödvändigtvis varje enskilt fall.

I så fall hade dom ju gjort det på löpande räkning istället.
Så fungerar det inte. Fastpriset gällde en justering av hjulvinklar, inget annat.

.
Ok då, fastpriset gäller bara själva justeringen, fine. men det blev ju inga hjulvinklar justerade.
Vad var sagt om allt annat extra jobb innan bilen lämnades in? På vems uppdrag har verkstaden plockat av styrstaget och satt det i ett skruvsycke och slitit i 2 timmar? Ville Mackansglt att dom skulle göra det, eller har dom gjort det på eget initiativ...

I det första fallet är det bara att betala, i det andra fallet får verkstaden stå sitt kast.
av LarsBd
I det här fallet har kunden avbrutit jobbet för att han ville utföra vissa delar själv så är det klart att han ska betala för den tid som verkstaden har lagt ner.
men varför ringde verkstan och frågade om jobbet skulle avbrytas? hade dom överhuvudtaget mandat att börja riva ner bilen, svetsa,rostlösning, skruvstäd och fan och hans moster från början.

Beställningen var ju bara en "justering av hjulvinklar, inget annat."...

Varför ringde dom inte direkt när dom inte kunde göra den överenskomna framvagnsinställningen?

- Piiiip, klick, Mackansglt?
- Ja, tjena det var från bilverkstan! du, vi kan inte göra någon framvagnsinställning eftersom det sitter fastrostat här! hur ska vi göra nu? vill du att vi ska riva ner grejerna och försöka lösa upp rosten (kostnad 950 kr) eller hur vill du gå vidare?"
av LarsBd
Förmodligen därför att viss lossning av fastrostade delar ingår i fastpris däremot inte byte till nya delar. Om verkstaden kunnat lossa delarna hade det ingått men då de tydligen var bortom räddning är det tillkommande jobb.
det låter luddigt med viss lossning tycekr jag, Poängen med att erbjuda fastpris är ju att kunden ska veta iförväg vad som ingår exakt. Antingen ingick det väl att skruva ner styrstaget eller inte. Om inte, varför plocka ner det, varför ska kunden betala något han överhuvudtaget inte har bett dom göra. Det förstår jag inte.

Det är ju också intressant om de lyckats efter 2 timmar skulle allt jobb ha ingått då och Mackansglt betalar 1050 kr, dvs 950 kr för losstagning och 100 kr för själva framvagnsinställningen? varför plötsligt så billig framvagnsinställning, rånar verkstan alla kunder med lättskruvade styrstag.

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]