#27 skrev:Med andra ord så kan man säga att biltemas listor är värdelösa så vet man inte exakt hur delen ser ut med mått och allt så köp inte på biltema för då är risken stor att du får montera tillbaka din gamla del och åka tillbaka till biltema och byta till en annan som kanske passar.
Problemet uppstår likväl på mekonomen och autoexperten eller vart du vill, kanske bara inte så ofta. Ska du pilla själv så ska du också veta vad som passar och hur det passar. Annars har du inte nödvändig kännedom om problemet för att lösa det. Det är inte så enkelt som att kasta ur sej att deras och deras listor är fel. Felet är ditt eget, du har inte kontrollerat som sista post innan du gick hem.
Däremot härstammar mycket skitsnack ifrån just det problemet. Biltemas värdelösa tändstift t.ex.. tja får man hårdhet 5 mot dom som ska sitta med hårdhet 6 eller 7 ja då beter sej bilen skumt, så är det bara. Rätt värmetal lär lösa problemet vart man än handlar. Men vems är felet? Du som inte heller visste vad du skulle ha eller biltemas som har dels dåliga listor och outbildad personal? Felet är ditt i mina ögon. Du har en handbok där hårdheten anges på andra märken av stift. Bara att kontrollera mot biltemas.
Skivorna då? Tja, här får man fråga sej är nån miljon europeer idioter som skiter i om bilen rystar som en terrängkörning vid inbromsning, eller är det så att många inte vet hur man monterar och kör in skivor? Jag har ALDRIG då menar jag ALDRIG varit för skeva skivor i kartong eller för den delen skivor som skevar direkt efter inbromsning på alla dom år jag skruvat. Däremot har jag demonterat HUNDRATALS bromskivor som varit hemma meckade på sätt jag aldrig ens trott att man kunde få dit dom. Naturligtvis har INGEN vid tillfrågning nånsin gjort några fel utan det är alltid skitskivor från biltema. SEn får man ta i beräkningarna att även biltema har som alla andra runt 2% kassaktion. Men 2% av en miljon är flera än 2% av 100.000. Med andra ord är det större chans trots allt att få nåt som inte är okej. Har själv varit med om nåt skojjigt för nån månad sen. En skiva till audi som inte passade ordentligt. Centrumet var för tjockt så skivan fick fel offset. Åkte och bytte o monterade den nya. Funderade lite på vilken otur jag hade ändå. Sen dröjde det en vecka så monterade jag bakskivor på en 850. Bremboskivor. Och tro på fan när BÄGGE dom hade för tjocka centrum och fel offset. Skivorna var helt korrekta annars. Så tydligen kan även Brembo göra fel. Bromsbeläggen skriker bara ifrån biltema är nästa skröna. Det intressanta är att alla är kapabla att ta ett paket bromsbelägg men INGEN verkar kapabel att sträcka sej upp mot hyllan ovanför (eller runtomkring nånstans) och ta en packe antiskrikplattor? För yes beläggen säljs utan och antiskrik behövs inte till alla. Men dom som vill vara på säkra sidan köper en packe innan dom går hem. Naturligtvis har dom flesta dyrare belägg såna redan monterade så tro inte att dyrare belägg inte skriker. Man har bara lagt dit antiskrikplattorna åt dej så får du pröjsa lite till. Men så ses det inte bland dom kunniga. Dom både skriker och dammar så det så.
Damm är tydligen det nya måttet på när nåt är skit. Naturligtvis är det INTE så.. men för dom *kunniga* är det så.
Kontentan är.. Vet du inte vad du ska ha OAVSETT vart du handlar på eftermarknad. Så gå till volvo..