Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gogi
Hej
Jag undrar hur vet man när hjullagret gått? Jag har märkligt ljud när jag kör över 80km/h som att något morrar eller bullrar där bak som att lagret get med sig men ljudet är oförändrat när jag svänger h+v. Ska inte lager ge anorlunda ljud när man svänger om den e kass?
av Tomisco
Hej
Hade ett liknande fenomen på min v70 2,5t -04. Där hade jag ett brummande ljud vid ca 40 km/h. Det avtog i högre hastigheter och påverkades ej av hö- vänstersväng. Ljudet orsakades av bakdäcken. Det var ca 2 mm kvar på dom (Pirelli P7). Ljudet försvann helt med nya däck :)

Fel på hjullager kan vara svårt att upptäcka, men normalt är att oljudet ökar med hastigheten samt att ljudet ändrar karaktär vid sväng. Hur är det med dina däck?
av gogi
Mina framdäck e det dags att byta, men bakdäcken e bra förutom att dem e snedslitna innerst. Så kan detta göra att det hörs så. Plus att dem på det slitna stället e typ som vågformatslitan. Det e inte jämt slitet men om det nu e det som e felet till brummandet, varför hörs det inte när jag kör i låga hastigheter utan bara över 80km/h??? Det e det som gör mig förbryllad ??:-/ :???:
av böjjarn
Jag har samma problem...känn om navet/naven är heta....mitt ena blir kokhett. Tog bort bromsbackarna till handbromsen å då går det att komma upp i ca 120 innan det börjar durra. nu har jag beställt nya lager från Skruvat.se. Beställde förra torsdagen, lev tid 1-3dagar, Fanns i lager......Nu är det Torsdag igen å 5 arbetsdagar har gått :evil: Ringde igår, de skulle återkomma med ett svar......Inget svar ännu!!! SKRUVAT.SE håller på att sabotera min semester totalt, då ja är ibehov av bilen........ :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av jimDK
är det inte så att hjulet kan 'gå'/vicka lite om lagret är bruten?
Lyft bilen vid hjulet och försök att dra och vrida på hjulet, om det kan 'gå'/vicka finns det ett problem.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
gogi skrev:Mina framdäck e det dags att byta, men bakdäcken e bra förutom att dem e snedslitna innerst. Så kan detta göra att det hörs så. Plus att dem på det slitna stället e typ som vågformatslitan. Det e inte jämt slitet men om det nu e det som e felet till brummandet, varför hörs det inte när jag kör i låga hastigheter utan bara över 80km/h??? Det e det som gör mig förbryllad ??:-/ :???:
Skifta bak och framhjul med varandra så ska du se att det tystnar bak.
Användarvisningsbild
av camaro69
Köp nya däck.
Att åka på slitna skitdäck gör att du kan upp "brummande" ljud.

Åkkomfort och trafiksäkerhet tycks en del "snålvargar" välja bort. :wink:
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]