Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kongo76
Och nu har jag även satt dit en "ny" gasspjällskontakt, och visst, om jag jockar lite med inställningarna kring gasspjället så försvinner motorstoppen, men bilen har LÅÅÅÅG tomgång och orkar fortfarande uppförsbackar som en potta skit..

Jag tror mer och mer på bränsletillförseln. Har också fått felkod för "systemet kompenserar för för fet/mager blandning under färd", och jag tolkar det som för mager i mitt fall, och tänker att tankpumpen kanske inte gör sitt (se min andra tråd om frågor kring tankpumpen).

Samtidigt är det så att om jag ligger i 100km/h och trampar gasen i botten, så låter det mer om motorn, mycket mer, men inget händer fartmässigt, vilket ju låter som beskrivningarna hos en på forumet som hade problem med tilltäppt katalysator..

Bara att forska vidare.. 8)
av Henke3
Eftersom varvtalet på tomgång ökar när du trycker ner bromspedalen går motorn fett,
extra tillskottet av luft du får från bromsservot späder ut blandningen.

Hur ser stiften ut? De borde vara sotiga iallafall efter en stunds tomgångskörning.
Lock och rotor? Du nämner motortvätt, har du kollat ev. fukt i locket efter detta?

Mät upp tändkablarnas motstånd.

Tar den nån kylarvätska?
av Kongo76
Henke3 skrev:Eftersom varvtalet på tomgång ökar när du trycker ner bromspedalen går motorn fett,
extra tillskottet av luft du får från bromsservot späder ut blandningen.

Hur ser stiften ut? De borde vara sotiga iallafall efter en stunds tomgångskörning.
Lock och rotor? Du nämner motortvätt, har du kollat ev. fukt i locket efter detta?

Mät upp tändkablarnas motstånd.

Tar den nån kylarvätska?
Varvtalet på tomgång ökade bara vid ett tillfälle på nämnda sätt. Men det är nåt med bromsen.. ligger jag på fyran i 70 km/h och närmar mig en rondell, så kopplar jag ur, glider 30 meter, trycker ner bromsen för att kunna växla till exempelvis 2:an - och vips, motorstopp! Kompisens teori är att tomgången är för låg pga bränslebrist, och att bromsandet tillför extra luft, vilket blir dödsstöten för motorn.. ja, vem vet?

Japp, mkt mätarbete ligger för handen!

Har bara kollat ett stift ännu, men det var prima! Lock och rotor: prima! Ej fukt i locket!

Nej, den tar ingen kylarvätska.. du tänker på topplockspackningen antar jag?

Tack för svaret!
av Hemulen
Kolla kabeln mellan tändspole och fördelare så det sitter riktigt och inte ser ärgigt ut. Rengör spjällhuset och justera in. Kolla så att tomgångsmotorn fungerar,eventuellt köra systemet på diagnos,eller strömsätta tomgångsmotorn manuellt för att kolla funktionen. Det bästa är om man har ett varierbart nätaggregat att testa med. :)
av Kongo76
Kabeln sitter riktigt, och är OK.

Med tomgångsmotor menar du tomgångsventilen (typ handgranaten i gummiupphängning under spjällhuset)? Jag har en extra som ligger, samt ett extra gasspjällhus och alla slangar, samt tre spjällhuskontakter. Men hur ska jag göra rent spjällhuset? Skruva isär länkarmen och fjädern också för rengöring? Talar vi om yttre OCH inre rengöring? Vilka medel lämpar sig bäst för att lösa upp skiten? Vill inte skruva i onödan, för det kan det ibland bli sämre av..

Tack för tipset!
av Hemulen
Tomgångsmotor=Tomgångsventil=Handgranat.Om du har Haynes bok står det iallafall hur du justerar spjällhuset. Diesel går bra att använda eller fotogen(obs inga vassa verktyg). Du kan även ta loss den veckade slangen och titta in i spjällhuset och se om där är en stor sotkant,finns det så ta loss och rengör invändigt,justera länkage och spjällägeskontakt efteråt. Hojta om du inte har Haynes så får någon lägga upp en beskrivning. Ska inte bli sämre av en rengöring utan bättre om man efteråt justerar rätt. :)
av Kongo76
Uppdatering:

Tändstift, tomgångsregulator, den veckade insugskanalen plus alla slangar till och från tomgångsregulatorn har bytts ut idag. Gasspjällskontakten justerades in. Nu har jag inga motorstopp! Och hygglig tomgång! :D

Återstår att få sprutt i kärran bara, den svarar fortfarande dåligt på gaspådrag (den liksom skriker mer än gör nytta när man trycker ner gasen). Jag lutar åt bränsletrycket/bränslepumparna, alternativt avgassystemet. Motorfel vågar jag inte tänka på..
AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]