Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LÅNGA VERSIONEN:
Fick problem med min fjädring bak pga att dämparna var slut. Ringde till Volvo och sa att jag behövde nya dämpare bak och frågade vad det skulle kosta, eftersom jag hade nivåmat dämpare bak så fick jag en chock 9000:- inkl moms. då frågade jag om det var möjligt att sätta på "vanliga" dämpare och visst det skulle gå bra men jag skulle också bli tvungen att byta fjädrarna, men killen på Volvo visste inte vilka fjädrar som passade till dämparen utan nivåmat så han sa till mig att ringa Mekonomen. Jag ringde Mekonomen och "visst inga problem" sa killen jag snackade med, dom har du imorgon. så jag ringde tillbaks till Volvo och beställde dämparna där eftersom jag fick samma pris.

Jag hämtade grejerna och skulle slänga på dom på bilen och började med dämparna, funkade perfekt :)
sen kommer problemet, när jag hade tagit loss fjädrarna så märkte jag att dom var exakt lika långa som mina gamla fjädrar. jag sket i det och monterade dom nya ändå. När jag sen släppte ner bilen så lutade den givetvis bakåt rejält.

Så jag ringde till Mekonomen och undrade om dom hade skickat fel, och det visade sig att jag hade fått exakt likadana som satt på bilen från början (nivåmat). okej sa jag då kan du väl vara sjyst och beställa ett par "vanliga" fjädrar. men det visar sig snart att det inte finns några "vanliga" fjädrar till min bil !

Då tänkte jag att jag kanske kunde byta till vanliga fjädrar för en Volvo v70 utan AWD. Problemet då är att dom fjädrarna är 12 cm i diameter medans mina är 10 cm.

KORTA VERSIONEN:
Jag har bytt från nivåmat dämpare till "vanliga dämpare. Men jag hittar inga fjädrar som passar. bilen blir alldeles för låg bak.

Vanliga fjädrar är 38 cm höga (ej awd), och det skulle nog bli perfekt på min bil för det fattas ca 6-8 cm då mina orginal är 32 cm (awd).
Problemet är att omkretsen är 12 cm medan omkretsen på mina original är 10 cm.
Kan man byta ut gummipluppen i toppen?
Kommer 12 cm passa i den runa plattan i botten ?
Snälla hjälp!
övte gummi/fäste ska gå att byta till ett från en vanlig V70.Om det undre passar vet jag ej men själva fjäder fästet finns köpa löst om jag inte är helt ute och cyklar :oops: .
Mekonomen gjorde inte fel då du beställde till din bil och de gick efter reg nr.
Fjädrar bak ska heta 11-66320
Förstärkta heter 11-66330
Till en vanlig V70 utan nivå.
Hej,

AWD bilarna har nivomat som standard delvis pga att det är extremt kort fjädringsväg bak.
Om du byter till vanliga dämpare och skall ha bilen i originalhöjd bak måste du sätta i hårdare fjädrar
annars så sjunker bakänden så fort du lastar nåt eller har folk i baksätet.
Redan som std så har AWD dålig fjädringskomfort bak pga den korta fjädringsvägen och utan Nivomaterna
blir detta värre.

den enda jag hittat hittills som ens nämner att de har prylar till AWD är http://www.tillbilen.se/index.html

Kika där under väghållning/coilovers, står inte vad satserna innehåller just till AWD men maila och fråga...

mvh Henrik
Grammse skrev:övte gummi/fäste ska gå att byta till ett från en vanlig V70.Om det undre passar vet jag ej men själva fjäder fästet finns köpa löst om jag inte är helt ute och cyklar :oops: .
Mekonomen gjorde inte fel då du beställde till din bil och de gick efter reg nr.
Fjädrar bak ska heta 11-66320
Förstärkta heter 11-66330
Till en vanlig V70 utan nivå.
Mekonomen som så många andra skiljer inte på AWD och FWD i sina webkataloger.
Därför är det bra att veta vad man skall ha när man inte handlar på Volvo.

Bakfjädern är lagrad där nere direkt i länkarmen med nån typ av gummimellanlägg som går att köpa löst.
Henke3 skrev:
Mekonomen som så många andra skiljer inte på AWD och FWD i sina webkataloger.
jasså inte! Hur förklarar du då varför fjädrarna heter 11-66021 när jag slår in reg nr på en AWD och 66320 på min V70 FWD???????
Jag behöver inte förklara nånting om hur Mekonomen , Skruvat, Meca mfl bygger upp sina webkataloger.

Om du tittar runt lite så ser du snart att många FWD prylar även anses av dessa företag passa på en AWD.

Att de kan ha gjort rätt på fjädrarna till V70 säger jag inget om.

Men till min 850 AWD har de inga bakfjädrar alls, trots att de är samma på V70 och 850 AWD.

Samt att de har denna art till min bil:

Artikelnr: 10-80670
Benämning: Stötdämparfäste bak övre, utan nivåreglering, komplett
Pris: 207.00

850AWD finns inte utan nivåreglering så om jag skall ha ett övre fäste bak och köper på Mekonomen så får jag fel.....
Henke3 skrev:
850AWD finns inte utan nivåreglering så om jag skall ha ett övre fäste bak och köper på Mekonomen så får jag fel.....
Vad du än köper på mekonomen så blir det fel :wink:
Att jag skulle få in 1 rätt av 7 var inte så dumt va :mrgreen:
Hittade nu att Scantech har nivomatdämpare bak till AWD:

Shock Absorbers, Rear
Part Number: 91.444214 samt 91.444215 ( vad som skiljer står inte, S70, V70 och XC70 borde ha olika)
Volvo
S70/V70
1997-2000
AWD, Nivomat, Super Touring

länk till 91.444214:

http://www.scantechproducts.com/carpart ... 8720.1.php

Kolla om du kan hitta en Scan-Tech återförsäljare och hör med dom om priset.
Tackar för tipsen alla, Jag hade idag ett längre samtal med en mycket trevlig kille på Volvo här i borås. och VISST det finns fler än 1sorts fjäder till min bil, det finns 6 st olika sorter. så nu ska vi bara hitta den som passar min bil :)
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]