Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Visst men varför byta på en taxi efter 6000 mil? Visst kanske mer växlingar och det sliter mer på lådan men SAAB har ju serviceintervall på lådorna och det är samma automat. Det är ju inte direkt svalt inne i en aut och värme+olja=ingen bra kombination under längre tid. Aut är underbart och passar motorstarkare bilar som handen i handsken. Var mycket skeptisk till aut tills jag köpte min 9-5 aero med aut. Dock är den ju törstigare men eftersom jag körde mest landsväg var detta marginellt.
av Jonnybcool
dieselmagnus skrev:Visst men varför byta på en taxi efter 6000 mil? Visst kanske mer växlingar och det sliter mer på lådan men SAAB har ju serviceintervall på lådorna och det är samma automat. Det är ju inte direkt svalt inne i en aut och värme+olja=ingen bra kombination under längre tid. Aut är underbart och passar motorstarkare bilar som handen i handsken. Var mycket skeptisk till aut tills jag köpte min 9-5 aero med aut. Dock är den ju törstigare men eftersom jag körde mest landsväg var detta marginellt.
Nej precis. Jaha de har samma låda. Det är väl bara att skölja + ha i ny olja i lådan om man skulle köpa en automat då. Läste nått om att man kunde uppdatera mjukvaran till lådan också? Hur är det om man trimmar med automat? Lär i såna fall bli steg 2 på sin höjd. Jo bränsleförbrukningen blir ju lite högre men det kanske inte är så jättemycke. Det kommer nog va mest sambon som har bilen då hon oftast lämnar på dagis så då kommer den gå mest stadstrafik. Sen kommer den väl användas i första hand om vi åker allihop nånstans. Det finns ju fler med automat som är intressanta i utrustningsväg osv. än de finns med manuell. Får väl se vad sambon säger :P

Är lite sugen på denna: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=14&w=1

Dock är ju priset på tok för högt.
av Jonnybcool
Va inne på Volvo i byn här idag då de fått in en V70N 2.4T 02:a som verkade lite intressant. Dock så var det en HEL DEL lackskador på den dock skulle de värsta åtgärdas med omlack och resten genom polering så gott de gick. Sen var det nått oljeläckage på motor stod det i anteckningarna han hade. Vad kan de va? Han sa att det skulle åtgärdas och kamrem skulle bytas i samma veva, den har gått 128xx mil. Sen va förarstolen ganska rejält sliten, i alla fall för att ha haft en ägare och inte så mycket mil på mätaren. Sprucken i kanterna där det vanligtvis blir vid in/ur stigning. Antar att det är byte av stol som gåller om man vill få det bra? Bilen är lite intressant men den va ju inte speciellt välvårdad varken utvändigt eller invändigt då den va rätt skitig invändigt också...

Får se hur den ser ut sen när de lackat och rekondat den samt fixat alla "fel" som va på den.
99000kr ska de ha för den hur som helst. Ett bra pris om man kollar bilpriser.se.
Lär väl provköra den sen när den är fixad i alla fall om man inte hittat nån annan.
av Lövet
Varför köpa en bil som är rutten? Ursäkta det starka ordet men så sliten ska en bil inte bli på 12.000 mil så vida den inte använts som soptipp. Det finns hur många Volvos som helst i Sverige, lika bra att ta en fin från början. I ungefär samma prisklass/mil som du letar finns det 45 st V70 2,4T & 2,5T: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo ... md=th&sp=1

2 årsmodeller nyare för samma pengar exempelvis: http://www.blocket.se/halland/Volvo_V70 ... ?ca=11&w=3
av Jonnybcool
Hehe ingen fara jag klarar starka ord :P Jo magkänslan säger mig att den på volvo ska jag nog inte köpa med tanke på hur den såg ut efter "bara" 12000 mil. Iof så är det väl solklart att inte köpa den då jag själv är pedant och vill ha nånting välvårdat från början som jag kan fortsätta sköta om.

Får se om det dyker upp nån 2.4T eller T5 vartefter. Det är ju ingen panik så. Om det är på bilfirma är det bara bra för då kan jag byta in min Audi som jag verkar få mer för vid inbyte än vid ren försäljning.
av Lövet
Då låter det verkligen inte som du hittat rätt bil. Leta vidare för jag garanterar att du kommer kunna hitta en välvårdad -02 med 12.000 mil i mycket bättre skick för samma pengar.
av Jonnybcool
Varför är alla V70N T5 med mer eller mindre all utrustning automat? Fick man kampanjpris när man beställde med automat eller? :???:
av Lövet
Stora motorer gör sig väldigt bra med automat. Tänk på att bilarna nästan alltid är inköpta i första läget för att gå som tjänstebil åt någon halvtjock mellanchef i femtioårsåldern. Dessa har vanligen inga planer på att växla själv :wink:
av Jonnybcool
andreas_lofgren skrev:Stora motorer gör sig väldigt bra med automat. Tänk på att bilarna nästan alltid är inköpta i första läget för att gå som tjänstebil åt någon halvtjock mellanchef i femtioårsåldern. Dessa har vanligen inga planer på att växla själv :wink:
Jo iof... Haha :lol: Ja det är väl så :P
av Jonnybcool
http://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_T5 ... ?ca=14&w=1

Vad tror ni gott folk?
Står inte i annonsen men det är helskinn i den. 12000 mila service skulle firman göra nu. I övrigt vad den i fint skick enligt säljaren jag prata med. Glömde fråga om vinterhjul dock. 11 ägare har det varit på den och "bara" 12000 mil. Konstigt, eller?

Har 45 mil enkel resa så man åker ju inte och bara kollar precis.
Fick 2 bilder via mms men de var inte mycket att hurra för. Ska höra om de inte kan fota med kamera och skicka alternativt om de lägger upp på sin hemsida.
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]