Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har haft min V70 -01 som rullat 17000 mil i drygt ett år. Den har gått helt felfritt men nu på semestern när vi kom fram gick bakluckan inte att öppna. Jag provade att låsa och låsa upp med fjärren flera gånger. Kröp sedan in i bilen för att se om det gick att öppna luckan inifrån (som på gamla Volvo 245) men det fanns inget att öppna med.

Lastade ut allt inifrån men nu skulle jag vilja ha tips och råd från någon snäll som vet.

MVH

Ola
Troligtvis en kabel som är av i kabelstammen som går i vänster gångjärn.

Men du måste få upp luckan så böj ut panelen och försök att få ner en arm och tryck på öppnings mekanismen på låset (kan vara svår att hitta och var rädd om panelen).
#27 skrev:Troligtvis en kabel som är av i kabelstammen som går i vänster gångjärn.

Men du måste få upp luckan så böj ut panelen och försök att få ner en arm och tryck på öppnings mekanismen på låset (kan vara svår att hitta och var rädd om panelen).
Hej!

Är det bara att bryta ut panelen eller?

MVH

Ola
Nu är bakluckan fixad! Tack för all hjälp!! SÄKRINGEN HADE BRUNNIT!!!

Jag kröp in och bände ut panelen, precis vid bakrutetorkaren. Testade först med ett skohorn från IKEA men det fungerade inte så jag tog tag med fingrarna och ryckte till distinkt. Körde sedan ner handen och "låste upp" alltså förde låsmotorn åt vänster. sedan var det bara att trycka ned pinnen som sitter i öppningshantaget.

Konstaterade att låsmotorn inte fungerade och ringde då Bilbolaget i Umeå. Kostnaden för en ny motor var 1286 kr. GIck ut til bilen igen för att säkerställa att motorn verkligen var defekt.

Kollade kablaget vid vänster gångjärn men det var ok.

Kollade sedan säkringarna och fann då att säkringen (som sitter i bagageutrymmet) hade brunnit. Bytte ut den och nu fungerar bakluckan perfekt.

Funderar dock ändå på varför säkringen brann....
Linkannr3 skrev:Har exakt samma fel på min,kommer du ihåg vilken säkring det var?
Nej tyvärr, kommer inte ihåg. Tog nog ut säkringarna där bak en efter en och tittade vilken som brunnit.

MVH

Ola
Har för mej att det är säkring nr 6, iaf i MY04. 10A säkring i såfall.
Har för mej att det är säkring nr 6, iaf i MY04. 10A säkring i såfall.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]