Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
fredrikwt skrev:DÅ har det blivit lite klarare, dock en fråga, som det är nu finns alltså en "gammal" och en "ny" 163hk motor? hur vet man då vilken som är vilken?
Dom har inte samma motorbeteckning (t.ex D5244T4) och framför allt sitter inte i samma årsmodeller och/eller biltyper.
Den nya 163:an finns bara fr.o.m MY-10 så vitt jag vet.

/Thomas
Funk skrev:Den nya 163:an finns bara fr.o.m MY-10 så vitt jag vet.
Ja, har dock sett nån från Volvobil där en MY09 hade nya D5:an. Men då står det! :)

Så man kan ju säga att om man ska vara säker på att nya motorerna sitter i så ska det vara MY10<! :-)-)
av Linqid
XC90_Executive skrev:
Ja, har dock sett nån från Volvobil där en MY09 hade nya D5:an. Men då står det! :)

Så man kan ju säga att om man ska vara säker på att nya motorerna sitter i så ska det vara MY10<! :-)-)
Samma här, sett S80 MY09 med D5-motor och dubbla utblås ett antal gånger den senaste tiden, sen ett halvår tillbaka i princip. Har väl dock lite att göra med att man bor i Göteborg kanske..
av Hyxarn
Linqid skrev:
XC90_Executive skrev:

Samma här, sett S80 MY09 med D5-motor och dubbla utblås ett antal gånger den senaste tiden, sen ett halvår tillbaka i princip. Har väl dock lite att göra med att man bor i Göteborg kanske..
S80:n gick att få med nya 205-hästars dieseln från vecka 47 2008. Var första bilen med nya motorn.
Alla andra modeller fick vänta tils årsmodelskiftet vid vecka 20 2009.
Användarvisningsbild
av Funk
fredrikwt skrev:DÅ har det blivit lite klarare, dock en fråga, som det är nu finns alltså en "gammal" och en "ny" 163hk motor? hur vet man då vilken som är vilken?
Frågan gällde gamla och nya 163 hästarn... :roll:
På de andra är det ju lätt att läsa vilken effekt det är. D5 har i MY-09 (S80) antingen 185 eller 205 beroende på vilken det är..
Nya D5 var beställningsbar sent på hösten -08 i S80, men i praktiken levererades mycket få över huvud taget utanför Volvo som MY-09.

/Thomas
av Petzzon
~Kalle~ skrev:2.4D 163hk finns inte med på Volvos hemsida ?:-/ Finns den att köpa ännu?
Den finns i alla fall med under "Bygg din Volvo" till XC60 i alla fall.
Endast med aut.låda. Varför begriper jag inte visserligen enda möjligheten att få 4WD med liten motor.
Men varför inte då ha detta val till 175hk versionen begriper jag inte.
Jag vill ha nya motorn, vill ha 4WD, men ser ingen anledning till mer än 175hk, så hoppas denna version kommer snarast.
av Linqid
Petzzon skrev:Den finns i alla fall med under "Bygg din Volvo" till XC60 i alla fall.
Endast med aut.låda. Varför begriper jag inte visserligen enda möjligheten att få 4WD med liten motor.
Jag vill ha nya motorn, vill ha 4WD, men ser ingen anledning till mer än 175hk, så hoppas denna version kommer snarast.
Men om du vill ha nya motorn och AWD och inte är så jättenoga med effekten är väl 2.4D AWD perfekt? Dessutom med dubbelturbo, någon som 2.4D 175 saknar.
~Kalle~ skrev:2.4D 163hk finns inte med på Volvos hemsida ?:-/ Finns den att köpa ännu?
Vilken modell kollade du på? 2.4D AWD finns som sagt bara till XC60 och XC70, och där finns dom med i listan på Volvos hemsida.
av Petzzon
Linqid skrev:
Petzzon skrev:Den finns i alla fall med under "Bygg din Volvo" till XC60 i alla fall.
Men om du vill ha nya motorn och AWD och inte är så jättenoga med effekten är väl 2.4D AWD perfekt? Dessutom med dubbelturbo, någon som 2.4D 175 saknar.

Min tolkning är att 2,4D 163HP är samma gamla motor som innan som av någon konstig anledning finns kvar.
Bränsleförbrukning samt utsläpp är högre än för D5 210Hp. Alla har 420Nm dom nya dock vid 1500 Rpm den gamla först vid 1750Rpm

Varför finns den???

Nä jag vill ha 2,4D 175 Hp med AWD

//Peter
Användarvisningsbild
av Funk
Jämför du motorerna på volvocars.se i XC70 så ser det inte likadant ut som på XC60-sidan. Troligen är dom på XC70 de rätta. Att den (163) drar och släpper ut mer än 175:an beror ju på att den är enbart FWD. Siffrorna på XC60 stämmer knappast och ser lite olika ut på olika länder hemsidor..

163 och 205 lära vara nya, och 175:an är en vidareutvecklad, ekonomitrimmad, gammal D5 (185hkr) om jag inte totalt missat allt. Som iofs är skrämmande lik den gamla 163hästarn...

/Thomas

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]