Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Matte-sthlm skrev: Funkar den inte bra med automat. Jag kör bara automat
Nja... fungerar och fungerar... Det är mycket lättare hänt att man får problemet branx beskriver, dvs framhjulen hinner spinna lite och gräva ner sig innan bakhjulen börjar snurra. Med en manuell så är det lättare att få känsla för att hindra spinnet.
av matzen10
CarMan skrev:om man ska välja så väljer man haldex. men annars så funkar visko bra, ialla fall bätre än vad kritiken säger
Jag har hört samma som CarMan. Kanske kan man ringa någon "informationsansvarig" på Getrag för att få ytterligare info om förbättringarna som Haldex innebär vs. visko?

M V H
---> Matz
av Frigge
Jag många som är jättenöjda med sin "visco" precis som många som är nöjda med Haldex. Haldex har ju förstås sina fördelar som snabbare inkoppling o inte lika känslig med däck. Men den gammla fungerar ändå riktigt bra.

/Fredrik
av anderc
teknikens värld har ett rätt intressant test av 4-hjulsdrivna bilar i sitt senaste nummer. Läs det...

/ Andreas
av jbl
Du Andreas,

Du har inte lust att delge oss en liten resume ifrån den testen.
av anderc
Ja krasst så var det så här:
Testade bilar Land Rover, BMX525x, Audi A6 quattro, Subaru, H Santa fe. mm.
Prisvärd var XC70 men haldexkoplingen hade problem när det spann på ena sidan dvs vänster eller höger sida. Viskoskopplingen på ex Santa Fe gav man inte mkt för.

Den instressante del av testet var att de hade en bil på ett släp som de skulle dra ifrån stillastående i en brant isig backe. Där regerade bilarna med konstant fyrhjulsdrift som Land Rover, Audi och Bmw. Summa summarum så var Volvo bra, även om Bmw och Audi.
Minns inte allt skall kolla lite mer när jag kommer hem.
// a

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]