NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bellybeer
Yttertempen visar idag på *2 grader ( dax att slänga på vintersulorna) när det i själva verket är ca 16-17 grader ute på min V50 - 05.
Detta har hänt vid något tillfälle tidigare men sista veckan är det sällan att den visar rätt.
Vad kan detta bero på, är det någon tempgivare / kabel som är på väg att ge upp? , var sitter denna isåfall?, har någon råkat ut för samma eller vet vad det kan vara.
Kontrollera kontakten mellan chassiet och dörren. Hade samma problem. Rengjorde kontakten och har inte sett problemet igen.

Signalerna för yttertempuraturen går igenom kontakten och det är inget ovanligt att den oxiderar.
Har själv samma problem men nog lite värre. Min visar rätt precis i början när jag kör sen så går den ner till nollgradigt till och med minus. Ska testa och göra samma sak. Hur ska man rengöra den? Räcker det bara att putsa lite?
Bästa sätt är med suddigummi och riktig kontaktspray, inte 5-56 och dyligt. Om du inte vill plocka isär kontakten så sätt i och dra ur den en 5 -10 gånger och sen i med kontaktspray så skall det bli bra.

Torka bort överflöding spray och dränk inte kontaten i det. Det räcker med ytterst lite.
Hej..
Jag har samma problem med tempmätaren på min V50 -05, den lever sitt eget lilla liv :wink: den har toppat till -26 grader, vid -5. Jag har läst igenom forumet, men jag undrar hur ni fick loss kontakten? Måste man montera bort hela dörren? Jag får inte bort kontakten som sitter där, den sitter som f-n.. Och sen är det två kablar till som går in bredvid kontakten, vad är dessa? Och vart sitter tempgivaren i backspegeln?

//Stefan

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]